Espera, lector,
que estou profundando. Agora che atendo. O paso de cebra foi unha
conquista do espírito democrático e civilizado, tanto fronte ao caos
anárquico que se pode ver, por exemplo, en cidades como Buenos Aires,
onde cada quen fai o que pode para esquivar con vida as burradas
asasinas dos "colectiveros", coma fronte ao non menos caótico
e perigoso tráfico que ten que sufrir o peón en cidades que nacen á
modernidade despois dunha longa etapa de dictadura, tal e como se puido
comprobar no derradeiro treito da España franquista, cando o macho
hispánico ía no seu chirimbolo de catro rodas, un Seat-600 con tubos
trucados para meter barullo, rodeado de múltiples colgarexos, rosarios
de eucalipto, pegatinas e coxíns, e tal e como se pode comprobarse
agora mesmo, por exemplo, en Rusia, onde se establece entre os peóns e
os vehículos rodantes unha verdadeira competición: os primeiros para
cruzar a rúa facendo dribbling entre os coches, e estes para
tratar de llo impedir metendo toda a máquina posíbel, que certamente
non é moita, dado o deterioro e atraso do escarallado parque
automovilístico que por alí circula.
Certamente, alguén, ti por exemplo, lector, ou
ti, lectora, poderiades pensar outra cousa e non será un servidor quen
volo discuta. Non faltará quen diga que estes sendeiros urbanos, tan
pintadiños cando cadran as eleccións municipais, son expresión da
teima controladora do Estado sobre a cidadanía, e que, no fondo, o que
agochan é o dirixismo opresor a que está sometido o viandante,
obrigado a pasar por eles como o gando polas vereas que o levarán ao
curro adormecedor ou ao matadeiro fatal. Pero non discutamos.
Vinde para acó, lector e lectora, imos tomar o
aperitivo nesta terraza. Dende aquí podemos contemplar con parsimonia e
comodidade cál é o comportamento da paisanaxe neses espacios que
chamamos "pasos de cebra". Hoxe invito eu porque un meu
sobriño algo lacazán e rillote conseguiu, ¡por fin!, entrar a
traballar nunha pizzería. Eu mesmo lle regalei o ciclomotor. Vinde,
sentade aquí, a carón meu. Ides ver cousas ben curiosas, aínda que en
tan pouco tempo non poderemos admirar máis que parte da épica que
encerra o asunto este dos pasos de peóns, que son toda unha metáfora
analóxica da vida social.
Ben, xa estamos sentados co noso aperitivo e
dispostos a aplicar ollo analítico, ¿non si? Como vedes non hai
ningún semáforo ou axente municipal que (des)ordene o tráfico. Nestas
condicións, xa sabedes que os viandantes teñen prioridade no paso, que
así o di o código de circulación. Xa temos aí o primeiro, mirade:
ese é o peón que sempre permite que pasen os coches, mesmo que veñan
moi lonxe ou que o conductor o invite a cruzar. Se é do xénero
masculino, responde a un tipo desconfiado e cutre de quen a
sociedade nunca tirará proveito nin progreso ningún. No arrisca nada
nin se fía das leis. Son paisanos tacaños como a virxe do puño, nunca
invitan a unha cervexa e cando van conducindo só respectan os dereitos
do peón se este llo reclama con autoridade. Ideolóxica e politicamente
sonvos ou moi de dereitas ou moi de esquerdas, que tanto tén. Se é
muller, como esa que está agora aí esperando a que pase aquel coche
que vén por alá arriba, a cousa cambia: seguramente responde a un
instinto de seguridade e prudencia que tamén exerce cando vai
conducindo, polo tanto sería arriscado tirar unha deducción ou
conclusión de tipo sociolóxico, ideolóxico ou político. Podiamos
levar grandes sorpresas mirando qué partido vota.
Ollade agora: aí está o dubidoso.
Estes desisten con resignación se o coche continúa a súa marcha sen
amosar intencións de se deter e fan grandes xestos de gratitude, ¿non
vedes?, se o conductor frea para deixalos pasar. Xeralmente, este tipo
de peóns son boas persoas, educadas e xenerosas pero tampouco con elas
non pode unha sociedade ir moi lonxe. No fondo coidan que non teñen
dereitos e que o alcalde ou o secretario do concello lle fan
persoalmente un favor todos os días coa recolleita do lixo. Cando van
conducindo, manteñen un comportamento moi variábel, pois como non son
conscientes da existencia dun dereito, aplícano ou négano ao seu gusto
e capricho.
Non sei se vos estou aburrindo, lector e
lectora, pero velaí agora un deses que poderiamos calificar de temerarios:
eses que se meten no paso e provocan unha grande freada. Mirade, mirade
que cara puxo o tipo do coche. Divídense en dúas subclases: o
fundamentalista, que queima cunha mirada asasina ao acolloado
conductor que estivo a piques de pillalo, e o despistado, que
como é, á súa vez, un subtipo dos dubidosos que vimos antes,
desfarase en grandes xestos de escusa e se empeñará en que, despois do
percance, sexa o coche quen pase primeiro, ¿non oes a ese?: "¡non
faltaba máis, de ningunha maneira, perdoe, señora, pase vostede
diante, e disculpe ¿eh?, disculpe...!" Os fundamentalistas,
xa se sabe, como calquera cousa da vida lles cheira mal, cando van
conducindo eles desexarían varrer cunha metralleta todos os peóns. En
canto aos despistados, abondo teñen os pobres cos reproches que
decote teñen que sufrir do/a seu/súa consorte, tanto conducindo como a
pé, na casa como na rúa. Iso si, son un perigo evidente cando son
eles/elas os/as que conducen. Politicamente teñen un balanceo que polo
xeral remata en abstención debido a que chegan sempre tarde ao colexio
electoral.
Non quero cansarvos, pero mirade ese outro: é
o tipo anglófilo, moi viaxado el e moi consciente dos seus
dereitos. Sabendo qué país pisa e qué paisanaxe o ocupa, métese no
paso de cebra cunha certa seguridade, ¿védelo?, pero non sen mirar
cautelarmente ao conductor facéndolle un xesto de "a ver, qué,
¿non vas frear?". E como xeralmente o conductor non frea, dálle
á cabeza, tal como está a facer agora, como dicindo "isto na
Inglaterra non ocorre". Sofren moito coa súa anglofilia e pensan
que os males que lle acaen ao persoal de por aquí estanlles ben
merecidos. Cando van conducindo son correctos pero cabréanse cada vez
que despois de frear para deixar paso a un peón aínda se ven na obriga
de facer un xesto repetido coa man para que este se decida a cruzar. O
cabreo sóbelle ata a punta dos pelos cando o peón ou peona son do
primeiro dos tipos que vimos antes, é dicir, dos roñas desconfiados.
Estes anglófilos antes votaban Esquerda Galega.
Xa vexo que boquexades de aburrimento, pero
aguantade un pouco. Agora temos diante a un dos que se paran
intermitentemente no medio da cebra porque están a falar polo teléfono
móbil, braceando e xestualizando coma se tal cousa. É o tipo piticlín.
Este vicioso personaxe, normalmente hortera irredimíbel e
incombustíbel, pasa o día pegado ao seu aparatiño porque nel cifra
toda a súa afirmación vital. Escoitade, que dende aquí podemos oílo
con toda claridade dicir as grandes parvadas que constitúen o motivo da
súa urxencia. ¿Non oídes? Din moito "okei",
"vale", "veña" e "chao". Se soubese as
flores que lle están a enviar os conductores, ao mellor bulía un pouco
máis a atravesar, pero non hai tal: situado na nube ilusionada da súa
adquisión comunicacional, o piticlín mira, sen ver, a quen o
está a insultar e con esa cara de parvo pensa escuramente que é motivo
de admiración por parte de todos os que o rodeamos. Cando el vai
conducindo, como non se despega do "móbil", detén o coche en
calquera lugar para puntualizar algo na súa interminábel conversa e
segue en cambio para adiante no paso de cebra sen se decatar do momento
en que atravesa as raias peonais. Este vota sempre ao partido do goberno
e o alento fédelle a terminal dixestiva de tanto lamber.
Non vos durmades. Hai tamén os que sempre
cruzan lentamente, como ese que vemos agora, cunha lentitude medida e
insolente. É o virtuoso local. Son xentes que, pola razón que
sexa, non aprenderon a conducir e polo tanto descoñecen o punto de
vista dun conductor. É de supoñer que entre eles existen algúns que
coidaron seren moi progres nalgún momento da súa vida rexeitando
ideoloxicamente o coche por consideralo símbolo de entrega ao
capitalismo alienante e agora andan resentidos diante da súa sempiterna
condición de peóns. Moitos aínda teñen boa idade para aprender a
conducir pero non o fan porque non están dispostos a conceder que se
equivocaron, polo menos en parte, e claro, os demais, comprendendo
xenerosamente o seu irreductíbel sentimento da dignidade, lévanos de
esmorga nos seus coches, e ben que lles gusta, aínda que poñan cara de
resignación. Xa se entende que ideolóxica e politicamente son de ideas
fixas, pero como non hai partido que se axuste á súa elevada visión
do mundo, abstéñense nas eleccións, o cal non quere dicir que non se
dediquen a despotricar contra todo. Nunca viaxan e teñen itinerarios
fixos na cidade.
Mira ese outro: pasa correndo, sen mirar, a
medio centímetro dun coche. Deses había antes moitos, alá polos anos
sesenta, cando empezaron a poñerse os semáforos en Santiago. Quizais
é o persoal máis abundante e o único que votaba nas primieras
elección con ganas de transformar o mundo. Son os fuguillas.
Pero xa non quedan. Agora metéronse a pizzeiros, non votan e son
o terror do tráfico.
Por fin habería que citar os que nunca son
peóns porque utilizan o coche con chofer para percorrer cinco metros.
Son persoas con altos cargos e grandes despachos e non se explican por
qué toda esa xente que está a cruzar a rúa non se fai a un lado para
aplaudir. En fin..., vai sendo hora de xantar. ¡Bo proveito! Véxovos
un algo cabreados coa miña lección de taxonomía peonal. Pero
non é para se poñer así. ¿Que a qué tipo de peón pertenzo eu?
¡Ah!, queredes que me defina. Pois... ¡¡pero, ¿que fai ese rapaz do
ciclomotor?!! ¡Pero si é...! ¡Apartade, apartade, que se nos vén
enriba!...¡Aggg. fillo da...Aggg! |