Antonte de
madrugada morreu en Santiago Rafael Tarrío Díaz (n. 1921). Á maioría
dos lectores de El Correo Gallego quizais non lle diga nada este
nome, e sen embargo terán pasado moitas veces por lugares de Compostela
a carón de obras súas ou do obradoiro de forxa e cerrallaría que a
súa familia tiña no emblemático calexón de Entrerrúas, é dicir, o
que comunica entre si as Rúas do Vilar e Nova. Aínda existe hoxe un
pequeño reducto do que foi no seu día unha grande nave que ocupaba a
dúceas de operarios inflando e desinflando os foles de aire para
alimentar de osíxeno a fragua inflamada e batendo no ferro, fortes coma
Saturnos, ata domealo e rendilo ás artísticas formas que logo habían
adornar edificios públicos e privados.
|
Moi eufórico
andaba o persoal o sábado pasado na terceira edición da cea que se
celebra anualmente no Palacio de Congresos e Exposicións de San
Lázaro, onde se reúne un amplo abano da vida cultural, científica,
empresarial, política e profesional galega e onde se desvela o nome da
persoa merecente do Premio das Letras e das Artes de Galicia. |
Bueno,
comandante, bueno. ¿Así que era eso lo que ocultabas detrás de tu
sonrisa de coña el otro día, cuando subí a tu habitación para
despedirme hasta mi vuelta de San Petersburgo? Y tú, que conocías
todas las ciudades, me dijiste: "Es una ciudad preciosa. Hasta
logo, Anxiño", y levantaste tu mano de niebla, una estela
lánguida y cansada que cruzó la luz de la lámpara hasta tocar muy
ligera mi brazo torpe. Es el último contacto que registra mi estúpida
caja negra, comandante. ¿Cómo no me di cuenta? ¿Cómo no supe ver tu
despegue inminente hacia la siguiente nada? ¿O fue la sombra verde de
la tulipa cenital en tu mesilla de noche el disfraz de tu irónico decir
"hasta logo, Anxiño"? |
Coas recentes
mortes de persoas tan próximas como Uxío Novoneyra e Antón Fraguas,
fóiseme adiando unha anécdota que tiña eu gardada na memoria referida
a outro poeta, tamén recentemente desaparecido, que non por ser el
andaluz penetrou menos no entramado estético-ideolóxico-sentimental da
miña biografía intelectual, e coido que na de todas as xeracións que
nos criamos en plena dictadura.
|
Hai anos que
Luís Pérez andaba á procura de datos e de documentos gráficos e
escritos sobre un personaxe galego da emigración a quen el admirou
moito: o famoso actor de teatro e de cine Fernando Iglesias Sanchez
(Ourense 1909- Buenos Aires 1991), máis coñecido por
"Tacholas". Sorpréndeme sempre este amigo e colega de
angueiras docentes coas súas mostras de lealtade incólume cara aquelas
persoas nas que cre, dedicándolle xenerosamente algo máis que o seu
tempo. Así fixo, por exemplo, con Blanco Amor e con Lorca. Agora, Luís
Pérez agasállanos con outro estudio que, á parte do seu grande
interese como fonte documental sobre o personaxe daquel gran galego que
foi Tacholas e sobre o entorno da emigración na que viviu o máis da
súa vida, vén oportunamente facerlle xustiza, toda vez que, falecido
hai agora seis anos, moi pouca foi a resoancia que tivo no país.
|
Antóllaseme que
de entre todas as Artes ha ser a Arquitectura a que encha de máis
satisfacción ao artista, tanto no proceso de realización coma unha vez
acabada a súa obra, en tanto en canto a obra arquitectónica é unha
realidade creada, parangonábel coa natureza, por onde podemos
efectivamente circular, pisando os seus espacios, tocando os seus muros,
vivindo as súas luces, abríndonos ás súas paisaxes novas ou
recluíndonos na atmosfera dos lugares íntimos; non é unha ficción
que necesite da connivencia do lector ou do espectador para existir. E
sen embargo unha cidade ben trazada ou un edificio feito con
sensibilidade mesmo nos transportan a mundos equiparabeis aos de
ficción, ata o punto de podernos facer sentir protoganistas de non
sabemos qué historias imposibeis. |
O domingo día
cinco estiven en Coímbra, despois dunha longa viaxe en coche iniciada o
venres dende Santiago a Madrid e dende Madrid á cidade universitaria
portuguesa. Como sempre me ocorre en Portugal, perdinme no camiño, pero
cheguei a onde quería, e á volta de Coímbra cara a Santiago volvín
perderme en medio dun vendabal que poñía os pelos de punta. Olvidemos.
|
Por fin podemos
oír os galegos na nosa propia casa a voz tan devecida da compostelá
Laura Alonso en condicións de grabación idóneas. Hai tempo que tiña
eu interese en escoitar esa voz que tan só coñecía por uns ensaios
(Mozart, Mendelssohn, Puccini…) rexistrados precariamente en casete
hai uns poucos anos pero que abondaran para espertar en min unha fonda
curiosidade e admiración cara a unha mociña (n. 1973) que, dende os
seus modestos comezos no Orfeón Terra a Nosa, iniciara unha
carreira rexa e firme polos vieiros durísimos da formación musical
(violín, piano, idiomas) da que sospeito que foi único motor unha
vontade de ferro e unha vocación exemplar no referente á entrega e
amor cara a algo para o que ela debeu intuír axiña ter nacido.
|
Hai uns poucos
días presentouse no Salón Nobre de Fonseca un libro-homenaxe a Manuel
Luís Acuña (Sobrado de Trives, 1899-Ourense, 1975) no que se fai
xustiza a un home que fora, como tantos, represaliado polo franquismo,
despois de ter sido unha figura singular do panorama cultural e
político galego dende a segunda metade da década dos anos vinte ata a
guerra civil, a partir da cal ficou nun absoluto mutismo literario tan
só compensado polo maxisterio que seguiu a impartir dende a actividade
docente privada e dende a palabra viva, sempre disposta e serea para
quen quixese achegarse a ela na intimidade, segundo aseguran moitas
voces que gozaron da súa amizade ou breve coñecemento. |
Onte cumpriuse
un ano do pasamento de Antón Risco. Foi el un importante teórico da
literatura, concretamente da literatura fantástica, á que lle ten
adicado intelixentes e moi amenas páxinas. Por mágoa, o
desenvolvemento fundamental da súa profesión tivo que realizalo fóra
de Galicia e, xa que logo, noutras linguas, como o castelán e o
francés, pois estivo de profesor en Toulouse, Estados Unidos e, sobre
todo, na Universidade Laval de Québec. Pero nos últimos dez ou doce
anos da súa vida Antón Risco deitou todo o seu saber e a súa
imaxinación nunha serie de publicacións que tiveron como vehículo a
lingua galega. E non foi pouco o que escribiu en tan cativo treito de
tempo. Mesmo semella que unha enorme avidez creativa, unha pulsión
irrefreábel comezou a animalo nun intre determinado para recuperar o
tempo perdido. Unha pulsión quizais nacida nas escuras rexións dun
remorso que lle debeu medrar súbito ao se ver con sesenta anos (el
nacera en 1926) sen obra que presentar algún día nos ceos de Breogán. |
Cando
se anunciou nos medios e recibín a invitación para asistir no hotel
Araguaney de Santiago á presentación dun libro titulado Los
pensamientos de Camilo Otero, coidei que se trataba de outro Camilo
Otero, ou dunha equivocación ou dunha broma, pois todo o mundo sabe que
Camilo Otero, o noso Camilo, non pensa, primitivo como di el que é
repetidamente, ata facérnolo crer a todos. En fin, cando me aseguraron
que se trataba del, alá fun, perplexo e confundido, disposto a ler os
presuntos pensamentos deste amigo a quen, para lograr sacarlle unha idea
sobre a súa arte ou sobre a arte, en xeral, hai que lle traspasar antes
as múltiples cunchas de ironía, humor, burla e cachondeo nas que te
envolve e nas que esvararás unha e outra vez se non as atacas
procurándolle as beiras, as reviravoltas, as sinuosidades e as trampas
que el lle vai poñendo ao teu asedio.
|
Nada sabía eu
da súa enfermidade cando alá polo mes de febreiro ou marzo deste ano
chamei a Uxío en demanda dunhas poucas palabras sobre os últimos
vintecinco anos das letras galegas para a un monográfico dedicado a
este tema que tiña eu que coordinar para a revista Ínsula. Na
súa voz non había ningún indicio do calvario que (agora seino) estaba
a pasar xa o poeta do Courel por aquel entón. |
Vai habendo un
consenso entre os entendidos en arte contemporánea para admitir que o
termo minimalismo, habilitado nun principio para dar nome a
certas manifestacións artísticas do pasado século XX, foi pouco e
pouco enchoupando os discursos racionalistas e desprazando a outros que
teñen por denominador común a referencia a procesos de depuración e
eliminación de elementos superfluos.
|
Ata onde podo eu
alcanzar, hai tan só tres Basilios merecentes de pasaren á Historia de
Galicia. Un deles foi sonado gaiteiro e artesán de gaitas, arzuano de
nación e compostelán de adopción: Basilio Carril, que algo tiña que
ver coa lingua, pois de palletas e aire ía a súa arte. Curiosamente, e
aínda que agora me vaia fixar tan só nun deles, os outros dous foron
(ou son, como imos ver) donos de potente verbo, que tamén necesita de
control de lingua e aire pulmonar. De facundia clara e agresiva, un: o
agrarista Basilio Álvarez, cura de Beiro, todo dinamita anticaciquil e
antiforal perdido xa no manteo do tempo hai moitos anos. De amábel,
grave e imaxinativa voz o outro: Basilio Losada, felizmente vivo aínda
entre nós e a quen, con motivo da xubilación universitaria, se lle
acaba de adicar unha homenaxe en Barcelona, o seu outro berce, despois
da Póboa de San Xulián. As distancias, espacial e xeracional, que me
separaron sempre deste noso terceiros Basilio, con non seren grandes (a
última tan só un díxito mínimo, se contamos polos cómputos de
Ortega y Gasset) non me permiten frecuentar moito a amizade con el, pero
si o suficiente como para poder asistir ás historias que adoita regalar
nas tertulias de mesa e sobremesa, administrando así sabiamente esta
pequena parcela de tempo cósmico que debemos consumir os humanos. |
Dá algo de
vertixe, pero tamén de ilusión, pensar nunha vida tan lonxeva, tecida
pasiño a paso, nun século abondo ruin e marabilloso como o que lle
tocou vivir e ocupar case por enteiro a Antón Fraguas. Un século no
que, quen estivese desperto como el o estivo, puido asistir, como nun
filme de ficción, pero real de realidade total, a toda a Historia,
grande e pequena, da Humanidade, comprimida nunha Galicia que era
prehistórica en moitos aspectos hai pouco tempo e que agora, para ben e
para mal, se ve incorporada ao mundo da alta tecnoloxía, da
informática e da telemática. Esta Galicia total que soubo vivila o
noso Fraguas, comprendela, interpretala, sufrila e gozala sen
perplexidades aparentes, con dedicación serena, podiamos dicir que case
pousona, pero sen pausas, como o demostran a súa interminábel
presencia na vida pública e a traxectoria investigadora e publicista da
que sería ridículo facer aquí un resumo, quero dicir unha simple
reseña para esta esta mínina crónica de urxencia solicitada polos
amigos e amigas de O Correo Galego no día triste dun pasamento
no que algo de todos nós de seguro pasa tamén, aínda que pola
cantidade de tempo amoreado nunha soa vida vexamos todo neste momento
abouxante como algo natural, esperado e inevitábel, facendo contas
polos dedos dos seus noventa e tres anos ben cumpridos, tan ben
cumpridos. |
É bastante, non
digo que alarmante, tampouco que preocupante, pois calquera tempo futuro
será mellor, pero quizais si un algo decepcionante que a xuventude
actual siga con tanto entusiasmo os mesmos mitos musicais que encheron
os anos sesenta e setenta das xeracións que hoxe andan pola cincuentena
de anos. É decepcionante porque ao mellor iso quere dicir, por exemplo,
que os esquemas musicais (ás veces moi pobres) que por aquel entón
envolvían as mensaxes seguen vixentes. |
Ben, tranquilo,
Luís, todo queda en desorde, perfectamente caótico todo tamén, como
ti quererías para poderes redesorganizalo creativamente, tan farto
estabas da mediocridade contornal. A lúa coido que en minguante, non
podo asegurarcho, quero dicir no devalar cara aos tellados de Compostela
nos que tantos gatos nos escoitaron recitar Baudelaire e Rimbaud e
cantar Brel ou Serrat, non sei de certo. |
Nun intento
urxente de reunir algunhas das liñas que ten escrito Luís Mariño
dende as que poder aproximarnos, anque non fose máis que levemente, á
súa complexa personalidade, escolmamos de entre algúns dos seus textos
dos luns en El Correo Gallego/O Correo Galego, aquelas que glosan
minimamente algúns aspectos que consideramos trazos indelebles do seu
ser e existir máis verdadeiros. A súa prosa ricaz, nomeadamente
barroca, como el mesmo a definiu, e ramificada en múltiples vieiros nos
que quixemos esquivar adrede referencias concretas a persoas, impediunos
compoñer algo máis digno del e de todos os amigos que hoxe estades
aquí a lle dar o derradeiro adeus. Ben mereceríades vós e el algo
máis de lucidez pola nosa parte, pero a premura do tempo con que
tivemos que traballar sumada a un estado emocional que ben
comprenderedes, por forza devaluará a propia palabra de Luís Mariño,
a quen, agora que xa el non pode reprendernos, imos saquear sen pudor
ningún.
A outra trabe segura que podemos afirmar como
formando parte fundamental do seu existir e que atravesou decote a súa
escrita con máis sinceridade foi a súa condición de home urbano, e
máis concretamente de compostelano, pero sobre todo de nostálxico da
cidade como ágora, como ámbito de relacións humanas, tal e como foi,
e nalgunha medida aínda o é, Santiago, ata o punto de que el nunca se
sentiu a gusto fóra desta cidade, coa que mantivo unha forte relación
de nostalxias e de melancolías, de amores e de reproches, ao ver cómo
paseniñamente foi perdendo ela precisamente esa súa antiga condición
de ágora onde os cidadáns se vían todos os días e todos os días
alimentaban as pequenas grandezas ou miserias que conforman o humano
vivir.
Moitas gracias pola vosa comprensión. |
Entérome polas
compostelás crónicas de Diego Bernal da morte de Pepiño Lamas, un dos
innumerabeis fillos daquel simpático limpabotas que organizaba a súa
honradísima industria na Porta Faxeira, sempre a carón da súa muller,
tan pequeniña de corpo coma el e portadora de longa rolada de
picariños e picariñas limpa como para revista, ela mesma exemplo de
persoa aseada e pulcra. Certamente, non sabía eu o nome do mozo que
tanta gracia nos facía aos nenos pola súa fachenda de tipo duro e polo
andar marcial e cascabeleiro que adoptara dende a súa licencia do
servicio militar, durante o que, efectivamente, ocupou cargo de tambor
rotundo e resolutorio na banda de cornetas e percusión que abría
camiño aos 'pasos' das moitas procesións que se organizaban en
Santiago alá polos anos cincuenta e sesenta.
|