Centro de Documentación da AELG
En Pambre, marcha irmandinha
Vázquez Pintor, Xosé
Autores/as relacionados/as:
Fonte: A Nosa Terra, Diario de Pontevedra, La Voz de Galicia, Vieiros


 Despois do Antigo Reino de Galiza os xeógrafos trazaron unha liña recta no corazón da Terra, alí onde cadraran todas as xeometrías e as discordias fosen mínimas entre os colindeiros pola nombradía de onde está o centro, o cerne, o punto cero das equidistancias. Nomearon Pambre e Amarante, as dúas referencias do distinto, do medievo, das resistencias fronte á desmemoria. Son dous topónimos acaroados nas lindes das provincias de Lugo, A Coruña e Pontevedra, que conlevan fermosura, ese fonosimbolismo que tan ben aquece nas beiras literaturas e un enche a boca dos orgullos na súa pronuncia. Non houbo case nunca acordo nas exactitudes e arestora, hai apenas uns poucos anos, os xeógrafos máis arriscados deron veredito: o centro de Galiza está na aldea de Nugallás, no concello de Antas de Ulla. E todos/as regalamos os ollos no mapa na procura do nordés daqueles outros dous puntos das torres dos castelos.
 O topónimo de Nugallás é todo o contrario, na súa simboloxía popular, do que aportaban de fermosura e historia os dous puntos anteriores. Nugallás é unha aldea que vai de camiño ao Farelo, entre carballos e castaños, vellas cachopas de raíz labrega, casiñas de estirpes que aínda son de seu. Porén a palabra en si é coma un aldraxe, unha cambadela nos dicires cando se quere aguilloar as autoestimas: nugallás, nugallaos, nugalláns, preguizosos, preguiceiros…E chouta dentro de nós un formigo que nos manca se alguén nos nomea  deste xeito insolidario, inmobilista, resignado.
 Hoxe, cando a tarde sexa toda ela ese camiño de arribada ao Castelo de Pambre, dende a vila de Palas de Rei, en grito da súa subsistencia honrosa, sen favores nin captivos, seremos moitedume de irmandiños/as a percorrer a nosa Historia de dereitos e deberes sen alcance aínda feliz, sempre cabalados dos designio do Senhor de outrora. Unha andaina reivindicativa das novas xeracións dunha Galiza moderna que ponderan o valor dos fitos que nos nembran: prehistoria, historia, contemporaneidade…para que o futura que nos corrsponde de seu sexa noso dunha santísima vez, definitiva herdanza, patrimonio, berro e canto de Leticia; que ninguén ouse cancelar, oscurecer, dicir meu de todo aquel que é noso. E estamos xa no 2006, no mes de agosto, cando os días e as noites non se desperdician. E na aldeíña labrega de Nugallás madurecen as froitas e os merlos cantan arreo na figueira da casa, que aínda hai figos.