ACTO SEGUNDO |
EL:
Navia soña aínda con ser a nena
imperfecta que sempre quixo, ela, a mesma vida da moneca que lle
entregara papá ao cumprir os sete anos : porcelana e ollos de
tristeza, vestidos que non tapan o que hai, ollos que non fitan,
sorriso permanente. Non era un xogo, era unha vida; trasunto de
si mesma cando cheguen os anos e poida ser todo máis posíbel.
Gardara o xoguete no sobrado,
envolta en lenzos, eses que a mamá gasta e despois non quere e
tira para o lixo. Na caixa de cartón que envolve as botellas do
leite de fóra, doce botellas coma doce vacas tristes, está o
tesouro da súa infancia. Unha caixa selada con fitas visgosas,
con goma de pegamento por unha cara, a máis firme, a de máis
mérito. Así. E a adolescente enterrou por uns poucos anos a
amiga, a compañeira, o seu retrato.
ELA:
Déitate e durme, Nada. E quedou un
anaco cos ollos fixos sobre o sorriso; sobre a camisa branca con
broslados de seda; sobre as maus pequenas, cun dedo vello,
esfolado contra o chan; sobre os peíños descalzos. Durme,
Navia. Coma min. Coma min non, que eu teño que acordar todos os
días, facerme adulta, ter...cousas. Entón regresarei por ti,
por min. ¿ Entendes ?. Si que entendes; e se non explícocho
cando volva. Non tardarei moito, agora médrase axiña, coma dun
chimpo xa te fan maior, ti non o es, pero xa verás como cho
conto e cres en todo, coma min, ou non. Veña, durme; si, coma
min; si, muller, prometo volver contigo, nunca poderei deixarte
en abandono, sabes cousas miñas, moitas cousas, e aínda has
saber máis cando regrese.
¿ Que ? ¡Ah, Milo ! ¡ Que
pillabán ! ¿ Aínda lle queres ?
Si, verás, gardeino noutra caixa
máis pequena, el é máis forte, de trapo, pode resistir mellor
o frío, pode estar dobrado...¡ que se chinche ! Bueno, vale...,
quérelo aquí contigo nesta caixa, os dous xuntos, coma sempre,
pero habédesme prometer gardar as formas, sen pelexas . ¿ El
debaixo ? ¡ Que máis dá !. Mellor: os dous de papona, que ben
cabedes. Espera que vou. ¡Ale, dádeme un bico ! o penúltimo.
Quedades avisados, nin un chío, déixovos leite en pó nesta
latiña, pan fresco, auga...durmide, soñade. ¿ Que ?. Non,
Milo, ninguén virá para facer mal, estades no meu sobrado, que
é a miña, a nosa casa de sempre. Esperade felices a que eu
regrese e confesarei con vosoutros, direivos cousas que hai, que
existen polo mundo dos máis listos. Non, Nada, non me quedarei
aló con eles, eu son vosa, tan pequena, somos nolos tres na
mesma vida. Abur.
El:
Navia senta na cadeira de bimbias
secas, malladas pola chuvia e o vento do abandono. Aquí, debaixo
da sombra da oliveira olla o mar, as puntas das illas...Pasaron
doce anos coma un chimpo automático sobre o carrolo do xardín,
cando a primeira falda apuntaba as coxas dunha muller fermosa e
ela non sabía; cando a mamá escondía os dous xoguetes
preferidos cos que falaba a diario en confidencias, porque esta
rapaza vai acabar mal, e o psicólogo non sabe dicir senón
esperemos a ver que pasa, e pasa sempre o mesmo, que ela segue e
segue soa no xardín, nos cuartos...¡ pode ser que escriba, que
pinte, que soñe..! ¡ unha Creadora ! ¡ bah, paparruchas ! ¡
Navia, ven ! E Navia nunca respondía á primeira. Papá soña
con levala ás Xosefinas, que despois fará carreira de pago,
será...¡ ministra !, ¿ máis ?, pois máis: primeira ministra;
¡ oh, si, princesa !; casámola cun dos Federicos Holderlëinch,
xa o verás.
Aquela mañá entraba a luz
tardeira no sobrado. Chovera de noite e todas as cousas tiñan a
nugalla enriba da piolla, do barolo, do arrecendo a humidade e a
silencio. Navia vai por primeira vez á caixa das lembranzas,
camiño aberto, decidida a prol da promesa de outrora.
ELA:
¡ Eih, eih, vamos, vamos !,
cómpre ir abrindo os ollos, é de mañá e railoa o sol coma en
marzo, Milo, a ti que sempre che gustou o mes de marzo, ¿
lémbraste ?: cando ías polo xardín da casa triscando as
primeiras flores para lle regalar a Nada...;pois xa choveu
e agora quecen os prados... escoitade
son
as herbas que conversan, xa están grandes e axiña pasará por
elas o cortacéspede, ese trou-trou... trousando coma unha
navalla de afeitar...¿ lémbraste, Milo ?, cando rabeabas porque
che medrase a barba...dicíasme: Navia, mociña, eu quero ser
guapo e con esta peluxe non vou a ningures, úntame a cara con
varelán, dese que fai medrar os bigotes...e eu corría ata o
cuarto de papá, roubáballe o frasco e dábache en pasar a mau
por onde ti me dicías, por aquí, por alí, por alá, por
aló..., de seguida veuche unha barba loira que non cadraba co
teu cabelo...
- ¡ Que feo estás hoxe, Milo !
- Estou deixando medrar a barba,
Nada.
- Pois vai ser mellor que te
afeites; Navia, ¡ eu así non o quero comigo !
- ¡ Se non me queres así é que
non me queres de verdade !
- ¡ Claro que te quero de verdade,
parvo !
- Pois logo quéresme así.
- Bueno, como ti queiras.
¿ Sabedes ?: non pasaron os anos,
foi todo mentira, soñeino esta noite, por eso viñen así, sen
me vestir de todo, tedes que me escusar por esta falta de
respecto...¡ non chusques o ollo, Milo, xa sei que sempre che
gustou verme espida, durmir comigo...!, non te cabrees, Nada,
durmía unha vez por semana: cando nevaba nos cimos da serra e
chegaban ata aquí os oubeos do lobo, ¡ ouuuuuh, oooouuuuuuuuuh
! entón metíaste entre as sabas e acaroábaste a min, ¡ eras
tan bribón !, non durmías, non, non durmías...; quérovos
dicir que soñei tan feliz que ata querería non acordar nunca,
nunca: viñas ti, Milo, desde moi lonxe, a bordo dun avión que
pasaba en moito a velocidade do son...voaba aquel aparato sobre a
miña cabeza, redonda coma un mundo, dando voltas e voltas coma
unha abella sobre o cáliz da flor, e eu acenábache coas maus:
¡ ven, baixa, aterra aquí, está libre a pista e hai vento
calmo para que todo cadre perfecto !, e aterrou o jumbo, case
coma un bico, sen facer ruído: " Señores pasaxeiros,
acabamos de tomar superficie no aeroporto de Lavacolla, deben
revisar os seus asentos por se deixan atrás algunha
documentación necesaria, este aviso é importante porque, de
seguido, despegaremos cara á Patagonia, gracias pola súa
amabilidade para con nosoutros "..., e recollinte na
estación de International Air, moreniño e azul, gordecho,
apuntando xa esa barbicha de namorar doncelas..., olláchesme as
pernas e despois o rostro, deiche un bico e descansamos tomando
un café con leite..., non deixabas de ollar para as miñas
pernas, e nesto comenzou a chover, a saraiba petaba nos vidros,
" cae pedra ", dixeches, cos ollos asustados; cae...; e
rímonos os dous; despois, dun chimpo, chegamos á cidade nosa,
aló abaixo, por entre as árbores que esquivaba o coche cunha
grande habilidade do chofer..., a cidade érame coñecida, porque
nela nacín, lémbrome que ti estabas intranquilo e remexíaste
con aquel tic nervioso que sempre che quedou na mau esquerda; ¡
pare aquí !, díxenlle ao taxista; subimos ao ascensor,
levábate no colo, contra o peito, e, por primeira vez, sentín o
tec tec tec do teu corazón pequeno, que axiña deu en correr
coma unha máquina acelerada...e os teus olliños non deixaban de
me repasar unha e outra vez; entramos dentro e púxente naquela
cadeira que está fronte aos vidros que dan cara ao mar..."
¡ o mar ! "; si, o mar..., e todo estaba calmo, nin siquera
o vento movía as follas do xardín, sabes que eu chamo xardín a
eses poucos metros de terraza coas macetas de xeranios, de
hortensias, alegrías, caraveis, begonias, petunias...
Navia abre a bufarda e penetra
axiña o corisco.
Si, xa sei que fai moito frío,
sobre todo para ti, Nada, sempre fuches moi feble para os
catarros: principiábache a tos...ec ec ec...e eu veña a darche
mel por aquela culleriña que tiña un rabo longo de máis.
- ¡ Máncasme na boca, Navia, esta
culler é moi grande !
E non era grande, eras
ti...pequena; en poucos minutos pasábache a tos e iamos as dúas
para o cuarto.
- Eu quero durmir contigo, coma
Milo.
E Milo non durme senón cando neva,
xa sabes que ten medo á neve e ponse roibo, coma se fose un
pemento rebentón, ¡ canto nos temos rido del !, ¿ lémbraste
?: aquel día branco, cando todo estaba inmóbil porque nin a
xente nin os autos podían saír coma de costume, el colleu medo
e dixo moi serio:
- Navia, se non me deixas meter
contigo na cama eu morro, sei que morro, porque me atopo moi mal.
Si que estaba maliño, íanlle e
víñanlle todas as colores á cara, da vermella á alba...Ven,
Milo, senta aquí. E sentou, pechando os ollos, para soñar.
A luz entra e sae no sobrado,
segundo a nube que pasa sexa ou non grande ou tolerante. Navia
comeza a se vestir.
Son os dous mellores amigos da
miña infancia. Milo é algo vertolán, ten ciumes de Nada,
calquera cousa pódeo mancar, teño que ter moito tino. Nada é
coma min, boíña, algo fachendosa e moi faladora, moito, sempre
estamos a falar, de cousas, de xentes, de mundos..., o falar pode
ser a nosa salvación, din que os calados morren máis cedo, eso
é bo, así encherase de voces o planeta.
- Nada, ¿ e agora de que podemos
seguir falando ?
- ¡ Contamos chistes !
¡ E veña a contar chistes !
sempre nos rimos, a risa é doada e nolas dúas. Unha vez
díxenche : Nada, estoume namorando e non quero que me pase eso,
non quero, porque sería perder parte da miña liberdade, ou non,
ou si, ¿ ti que dis ?...¡ Calaches ! E foi todo tan bonito...el
e máis eu tiñamos o convencemento de que o amor é demasiado
difícil como para xogar e decidímonos a tomalo en serio; unha
tarde tróuxenvolo aquí para que tiverades coñecemento da súa
voz...se non vos saquei da caixa foi por discreción, máis que
por outra cousa, si, ben sei que non me credes, que pensades que
eu tiña vergonza de que me virades facer o amor, lémbrome que
vos pedín perdón, e ti, Milo, estabas tamén contento de me
saber feliz... Fronte a este espello teño pasado moitas horas,
gosto del, é como se alguén, non eu, estivese detrás, a
conversar comigo, alguén que se me parece moito e que copia dos
meus xestos, ¿ vedes ?: agora está tamén pintando os labios
con carmín, coa mesma cor que eu gasto...sempre hai outro por
detrás de nós, que nos axexa e que nos move...tamén fóra,
lonxe, temos alguén que espera...sei que están agardando a que
baixe, a que entre nas rúas e nas prazas...calquera día heivos
levar comigo en cadansúa mau e entraremos no bar ou na
cafetería.
- ¿ Que toman ?
- O que tomes ti.
- ¿ E ti ?
- Non sei, non teño ganas.
- Tes que tomar algo.
- Bueno, pois...o que ti queiras.
Riranse, rirase o camareiro e
despois daquela risa comenzará o espectáculo cómico de nolos
tres, ata que cheguen os gardas e nos leven ao psiquiátrico:
- ¡ Pero será posible, Navia !,
¿ outra vez aquí ?, deixe de facer o parvo, mociña, non están
os tempos para andar de comediante por fóra da casa..., ande,
váiase e chámeme por teléfono cando entre noutra depresión;
vexa a tele, vexa moita tele, je, je, je.
¡ Que risa !
As avenidas da cidade avanzan con
furia e semella que nelas van quedando os seres da impotencia,
lastrados nas beirarrúas, pequenos vultos con fala propia, que a
xente e mais os coches esquivan con mestría unha e outra vez,
sen dar siquera aviso.
Sei ao que me arrisco unha vez
máis, pero é necesaria esta ousadía de abandonar o meu cuarto
netas horas punta, cando o tráfico é intenso e un tododeus
corre cara as súas comenencias...non vou atopar outras persoas
coma min, dispostas a consumir máis palabras e máis pasos que
levan a ningures, falar por falar, ir por ir, vir por vir, vivir
por vivir...
Percorrido e interpretación co
público no espacio de butacas
Vostede tamén está no mal
camiño, amigo meu, o mundo da bohemia non ha durar moito e
acabará pedindo esmola con desesperanza, de pouco lle ha valer
tocar ese acordeón ou a gaita, ou facer garatuzas de
mimo...téñenlle compasión, non pagan a súa arte, o seu
traballo ben feito, estanlle a subvencionar a súa miseria
irremediable, ¿ sabe ?: eu quero darlle a miña mellor esmola,
dígame o seu nome ( ) , eu son Navia e veño algunha vez por
esta praza vella, sei que non é moito alimento a miña voz, pero
quero darlle as gracias por sobrevivir, alomenos ata mañá.
Na rúa que chaman dos Caneiros, a
xente vai engorde, paseniño. Algo demora aquí o tempo, acaso
para a convocatoria dos pícaros.
¡ Ola !. Sei que me miras con
profundo desexo, non minten os teus ollos lurpios nin os labios;
ti, amo do banquete millonario, especulador...non dixen de que
nin o direi, senón cando me chamen a declarar diante dos xuices;
ti eras aquel que me rosmabas: ¡ ven e inviste aquí, eu
concédoche un aval, unha hipoteca a vinte anos, sae todo
perfecto, arríscate, cómpre ser ambiciosa e non ollar atrás,
nin de banda a banda, eu concédoche un préstamo de futuro...!;
botei contas, meu usureiro, e lévasme chuchado o sangue, agora
sinto a túa sarna no meu corpo, pero, ¿ sabes ?, xa non teño
nada, son ninguén e vas ir cobrar a Australia, ¡ anda, corre,
colle o avión e voa rumbo a Sidney ou a Canberra !
Gracias polo teu cumprido, xa sei
que es tímido, todos os feos son algo tímidos ou algo
simpáticos, non sei cales me caen mellor...
non está mal o piropo que me dixeches, repítemo agora que estou
preto, nesta escasa distancia e podo escoitar o cumprido, non é
tan fermoso como eu coidaba, de lonxe esperaba outra cousa, meu
amigo, pero sigue a namorar coa palabra, alguén entrará nas
túas redes e xa serán dous máis os aburridos.
Non, gracias, señor, non teño fe
ningunha que me salve, non, non me venda as fotocopias nin os
fármacos do medo, non quero saber nada de infernos nin de
bóvedas celestiais..., morrerei aquí e levaranme no río da
miña tribo, cando Osiris durma na Tebaida, eu sonlle galega ¿
sabe ? e os galegos ímoslle sempre dereitiños ao ceo, sen visar
no purgatorio, ¿ para que, outra vez ?; pero así e todo
gracias, señor, pola súa amábel visita, pola voz caladiña,
por vender esa esperanza, gracias.
¡ Oh, outra vez bébedo, carena,
peneque ! ¡ Non pode ser, non dou creto a que teñas de volta
privada a razón, quentes os sesos e o corazón en marcha cara á
atrás, amigo meu ! Cómpre que ti tamén te vaias afacendo ao
duro asfalto, á neve da noite, a falar contigo ou comigo de
cando en vez, temos que nos soportar, calquera mostra de derrota
vainos levar ao abismo e eles, xa sabes, quérennos desesperados,
borrachos, idos deste mundo, que é a súa fábrica..., érguete,
non, así non, porque caeríasme dos brazos e non poderiamos
andar siquera uns metros na verticalidade..., eu sempre quero
estar dereita, teño por que..., agora déixote e espero que
durmas un pouco, cando soñes irás no meu cabalo, atravesando as
agras da devesa, baténdonos aos dous o aire no rostro, sentindo
aqueles autobuses cheos de paxaros...,o peor será despois, coa
noite a te cubrir de orballo e máis de frío, ¡ cuídate !.
¡¡ Non mintas, hipócrita ! nin
eu son tan guapa nin estou tan boa nin me aprecias tanto nin che
preocupa a miña vida última, nunca máis me lembraches a túa
infancia, os nosos xogos, as nosas gracias..., sabía que
treparas a calquera precio, que o teu destino veu marcado pola
túa lingua de carne, capaz de lamber costados e traseiros dos
que mandan, así sorrís con esa tristeza, disposto a gavear...,
non sei se che otorgar siquera o meu desprecio, ¡ ignórame
definitivamente !
¡Meu amigo, ti es o meu amigo, o
meu can abandonado e ceibe, ven, anda ata o meu cuarto, levareite
onde están Milo e Nada e faremos os catro o noso mundo, teño
pan e auga, e café con leite, e farrapos de moitas cores, esas
que tanto che gustan..., vestirémonos os dous e danzaremos para
os meus monecos..., Milo é algo serio, Nada é unha marabilla,
¡ anda, ven comigo !
A luz baixa polas paredes do
cuarto e reflicte contra as últimas teas das arañas. Navia
entra lixeira sobre os pés, axexa e berra con sorpresa:
¡¡¡ Milo, Nada !!!, ¡¡¡ meus
amigos !!!, tardei moito, pero foi necesario, por esta vez valeu
a pena, estou case feliz, máis por vosoutros que por min,
alcancei a fortuna nos tres lugares tan odiados: o bingo, a
máquina, o hipódromo...¡ son rica !: duascentas corenta e sete
mil pesetas, deixeille as sete de propina ao bedel e díxome:
-Gracias, moitas gracias.
Como se lle deixara mil, gardounas
no peto onde lle caían máis, tiña un sorriso educado para a
ocasión, mesmo sorriría se non llas dabas, seica é o
sobresoldo, ou o verdadeiro salario, porque a patronal tennos
pola mínima, o único que lles preocupa son os cabalos veloces,
¡ de raza !, que cheguen sen asfixia ao derradeiro poste, onde
todos erguemos os brazos para ver, si, agora ollamos tamén cos
brazos, os dedos teñen ollos expresivos, dedos que apuntan coma
revólveres, dedos que sinalan, dedos que saúdan e que chaman,
dedos que non tocan, xa ninguén toca, o tacto foise paseniño
para deixar paso á vista... e eu vin as miñas oportunidades, o
meu día afortunado, algo me dixo : " Navia aproveita, non
volverá a pasar o sol pola túa porta "; e merquei os
boletos, metín a moeda de cen pesetas, de cincocentas, naquela
máquina estúpida da cafetería: plas plas plas plas plas plas
plas plaaaasssss chissssssst
- ¿ Doulle troco, señorita ?, a
nós véñennos ben as moedas de cen e de vintecinco...
Non, gracias; e velaquí están as
cinco mil pesetas en metal, un saquete de chatarra...podedes
preguntarme que fixen cos outros premios, por que non abro unha
botella de cava e mancho as paredes de burbullas..., duascentas
corenta e sete mil pesetas nunca foron miñas, nin siquera pasei
polos comercios para mercar algo, ¡ que sei eu !, algo, sempre
se merca algo...tiña que entrar na confitería e pedir doces de
todos os tipos e formatos, facer o parvo diante do caixeiro
automático, eses sacos informatizados...¡ eu rica, Navia
respetable, con aval de supervivencia por tres meses !
Os monecos pesan en cadansúa
mau. Ela sábeo. Non é só o barolo, son os brazos da derrota,
que a penas responde á memoria dos afectos, ao presente por
pasado, á esperanza.
¡ Meus amigos ! a miña sorte
sodes vós, non teño outra cousa máis querida, dádesme as
claves do futuro, que levanto cada día, esto que vos traio é
só un chisco do que hai por fóra, do que existe ao redor das
casas onde viven os esgomitados, lambendo as flores de cristal ou
de cemento..., non me interesa esta sorte senón como noticia de
que estou aquí e de que existo.
Faise a solporecida e os tres
achan o descanso, cos ollos abertos cara á luz do sol, que
tamén morre. Navia escoita a voz do soño.
Toc, toc, toc; ¡ señorita Navia
!, ábrame, por favor, teño boas noticias, estou sempre contigo,
aínda que ti non saibas da miña presencia...teño agora a
encomenda de proseguir ata que atopes a felicidade...si, xa sei
que eso a ti non che preocupa demasiado, estás afeita ao teu
mundo de ausencias...pero xa ves que colaborei para que o bingo,
a máquina e os cabalos correran ao teu favor, siquera por unha
vez, a última ou a derradeira vez...de ti depende.
ELA:
Pasa sen medo e entra no meu
cuarto, miña valedora sen nome..., non teño confianza, ¿ sabes
?, pero aínda así permítome confidenciar contigo..., ¿ así
que ti es a miña axuda, ese alguén que me quere feliz ?, perdes
o tempo, miña amiga, , a miña felicidade non está no comercio,
nin no azar...estou afeita e teño moitos anos para resistir o
que chegue, axudarme ti sería sería como perder as miñas
señas de identidade, conformaríase a miña derrota, non sería
eu...porque necesariamente está no que agora son a mellor
fortuna que quero e que me agarda...¿ ollas esta caixa de
cartón ?: é o meu mundo, o meu universo, aquí vivimos tempos
mellores e peores os meus monecos e máis eu; ela chámase Nada,
é boíña, ten case os meus anos, eu medrei en estatura e ela
permanece co sorriso, cos seus labios, cos seus traxes, co seu
corazón...; el chámase Milo, ten algo de cabreo porque non me
quere ver preocupada e triste, un día merqueille unha boina e
non cadraba co seu rostro, facíao algo vellote...; xa sabes quen
somos e onde habitamos...os premios de hoxe son unha mentira,
unha pequena mentira coa que ás veces tentamos xogar a ricos e
pobres, ¿ non si ?...si que si, que concordades comigo en que o
mellor é soñar, abrir as fiestras para que entre a luz e o sol
e decatármonos que xa é tarde, que a noite chegou e unha grande
lúa estase a mover na mesma órbita de todos os días, máis ou
menos, que tampouco é cousa de alta precisión; e agora vaite,
nosa amiga, nós non somos capaces de te ver, pero sabemos que
estás aquí, sentimos o teu bafo, coma se os teus pasos andaran
sobre os nosos corpos...e temos frío, pode que fóra haxa neve,
Milo, si, xa sei, queres que se quede dentro, que son cruel
botándoa do noso cuarto..., ¡ pois quédate ! colle roupa dos
armarios, usa aquel edredón azul e pon as almofadas lixeiras
debaixo desa cabeza, que estará cansa de me perseguir...deita e
durme, que mañá falaremos.
- ¿ De que ?
Non sei, Milo, non sei.
A noite é longa e dá para todo.
Ninguén vai crer que nolas dúas sexamos tan felices, Nada; todo
está feito ao revés: eras ti a que antes tiñas a permanencia
de moneca, agora son eu quen quedou ancorada no tempo,
infelizmente así, porque estou preocupada de perder tamén o teu
rostro de compañía, o rostro dos meus xogos, da miña
verdade..., temo que calquera día rompas de vez nas miñas
maus...e doerame tanto como a ti.
Meu vello amigo Milo, ¡ tantos
anos compartindo cousas ! E alguén quere que ti e máis eu
perdamos a paciencia...¡ non o van conseguir ! nin mancando o
teu rostro nin calando a túa voz de tantos anos, de tantos
cabreos, de tantos fríos..., cando o designio poida contigo e
deixes de me pesar nesta mau, eu tomarei a decisión de te
recoller do pó e fabricareite de volta para min, así de alto e
forte e de elegante e de fermoso e falador e atento comigo...,
agora prepárate, ponte alegre, imos tomar un café, si, nolos
tres: Nada, ti e máis eu.
A torre do reloxio de Alemparte
repite as cinco badaladas do mencer; e na certeza todo está
durmindo. Navia acorda na razón e viaxa consigo noutro mundo.
Todo mudou tanto que semella
baleiro...ningunha desta xente estaba entón aquí, calada e
mansa, case doméstica..., antes eran corpos en movemento,
verticalizados e con présa, que ían e viñan polas avenidas
abertas ao tráfico..., algo debeu acontecer nesta última noite
para que todas as cabezas se trocaran en bolas de mármore...,
contaban os apócrifos que ao remate do movemento en espiral hai
o baleiro, o termo da viaxe..., se vos fixades nos seus ollos son
a penas o aviso do cansacio, das moitas madrugadas sen
destino..., correron a destempo, coma os búfalos da sabana, para
atravesaren o río das salvación cara aos altos muros de
olixisto e barro feble que os enterra..., agora están rendidos a
que unha mau depredadora chegue e vaia escolmando as vidas e as
mortes..., son a sabiduría da rendición, Nada; o mal exempro
para a nosa casa, Milo; ¡ corramos ao cuarto antes que o aire
infeste a nosa alegría de vivir, corramos, corramos !
Amence; e a luz de pouco
reflicte sobre as caixas, os farrapos e as teas. Navia recolle a
almofía e verte auga sobre as maus para mollar o rostro e os
cabelos. Os ollos dos monecos son catro puntos luminosos,
verdeazuis, que a persiguen, que se moven cabo do espello
elíptico.
....Imos cavilar por eles, danme
lástima...¡ cómpre arrincalos da súa parálise ! facer que
vivan outra vez, que non esperen ao tempo...
Entra unha refolada de luz e de
ceo pola bufarda.
...despois baixaremos ao xardín:
¡ están os camelios abertos !
CAE O PANO |