¿E il teremos,
por fin, voces verdadeiramente galegas en Madrid? Semella que recuamos
sesenta e tantos anos na historia para volver ao ambiente da Segunda
República. Porque galegos, o que se di galegos de nacemento houbo,
loxicamente, moitos, dende que os parlamentos constitucionais empezaron
a ter vida, alá polos inicios do século XIX. Pero ¿Ten avanzado algo
Galicia no contexto da política estatal dende a segunda República, por
non irmos máis atrás, cando nomes como os de Castelao, Otero Pedrayo,
Suárez Picallo, Antón Alonso Ríos, Osorio Tafall, Basilio Alvarez,
Leandro Pita Romero, Manuel Portela Valladares, Antón Villar Ponte, e
un longo etcétera, moitos deles absolutamente refractarios a toda
sospeita de febleza radical-galeguista, circulaban polo edificio da
Carreira de San Jerónimo coa súa acta de Deputados na man?
|
Xa teño
falado algo nesta columna sobre unha certa afección miña polos
chamados libros de urbanidade ou de boas maneiras. Estes manuais,
cando están feitos con seriedade, quero dicir, cando quen escribe cre
no que di, que non sempre é o caso, pois eu estou seguro de que houbo
moito simpático pillabán que escribiu por encarga sen crer para nada
nas normas que aconsellaba e mesmo moqueándose entre liñas dos
supostos 'bos costumes' que a súa escritura amosaba como crisol da
máis esmerada educación, cando están, repito, escritos con seriedade
e convicción, estes compendios de reglas de convivencia social
constitúen verdadeiros e preciosos documentos nos que se rexistran os
códigos de comportamento polos que se rexían as sociedades anteriores
á eclosión dos informalismos e á cultura pop.
|
Non sei se serei
algo inxusto, pero dame a impresión de que non se aireou abondo a gran
noticia de que por fin as farmacias ían ofrecer fármacos alternativos
aos provenientes de laboratorios e marcas comerciais, case sempre
multinacionais, por outra parte, aínda que non todas. Fármacos
chamados xenéricos que conteñen os mesmos principios activos
dos outros pero coa vantaxe de non ter que pagar non sei qué porcentaxe
na factura correspondente. Non me fagan moito caso pero a cousa coido
que ía por aí e saltou timidamente aos medios hai catro ou cinco
semanas.
|
En pouco máis
de cinco anos conseguiu O Correo Galego superar sobradamente en
número de saídas á luz a todas as publicacións periódicas
monolingües da historia da prensa galega, incluídas as máis
pertinaces, como poden ser O Tío Marcos da Portela coas súas
tres épocas (a primeira data de 1876), A Nosa Terra, con outras
tantas (a primera empezou en 1907), Nós (1920-1936), Grial (dende
1963 a hoxe) ou o Boletín Galego de Literatura, que está a
cumprir os seus dez primeiros anos. Diráseme que falo por falar e que
iso se debe a ser esta nosa unha publicación diaria e aqueloutras
semanais, quincenais, mensuais, trimestrais e mesmo semestrais. Pois
claro. Pero por algún sitio tiña que empezar esta xusta e merecida
apoloxía. E ademais, a ver: ¿quén tivo antes o valor de saír case a
pelo, día a día, e todos os días dende o seis de xaneiro de 1994 a
hoxe? Pois logo está ben recordar o xa dito e telo en conta como
mérito incontestábel da Editorial Compostela e dos responsabeis
directos de que quen queira ler un xornal todo el escrito en galego non
atope xa disculpas trapalleiras: abonda con se subscribir a O Correo
Galego e despois abrir a porta da casa cada alborada para atopalo
aí, a domicilio, aínda quentiño das rotativas e coas mesmas noticias
de actualidade que se poden ler en calquera outro xornal. |
É moi difícil,
sen caer en batalliña de avó, explicarlle á xuventude a emoción e o
abraio que para un neno dos anos cincuenta significou a aparición no
espacio doméstico do primeiro aparato de radio: aquel precioso moble de
madeira por detrás do cal se vían en contraluz as válbulas encendidas
e outros raros artiluxios, formando todo unha especie de paisaxe
novaiorquina nocturna e chea de misterio, con ruelas dende onde
emitirían a súa voz ananiños e ananiñas invisibeis.
|
Coñezo a unha
persoa que confunde aos indixentes con drogadictos e a estes con
delincuentes. En consecuencia, cando alguén lle pide unha moeda pola
rúa bota a correr ao escape.
|
No Auditorio de
Galicia inaugurouse este sábado pasado o Foro da Cultura Galega,
unha idea programada para reflexionar dialécticamente sobre os
distintos aspectos da vida cultural e sobre a necesidade de planificar a
mellor forma de facer partícipe á sociedade dos procesos culturais,
deixados excesivamente nas mans de xestores que, aínda
recoñecéndolles os méritos e os esforzo que lles correspondan como
tales, propician por demais a pasividade e fomentan de xeito
empobrecedor o carácter de mero espectador do cidadán, en detrimento
das potencionalidades que calquera sociedade leva de seu para facerse a
si mesma culta e sensíbel aos bens da creatividade e da imaxinación
nos seus máis variados terreos. Todo isto con miras á celebración en
agosto vindeiro do Compostela Millenium Festival. |
Quizais alguén
interprete o que se diga nesta liñas como unha profanación non sei ben
de qué. En todo caso, vaia por diante que se trata de todo o contrario,
así que máis claro imposíbel, ¿non si? Quizais se trate dunha
cuestión de idade e, polo tanto, as palabras que veñen deben
atravesar, sen lixalos, os oídos de todos aqueles que non teñan a dun
servidor, que non é tanta pero tampouco non é tan pouca. Seguimos con
claridades. Quizais tamén, por último, pense alguén que quen isto
escribe viaxou moito e que por iso pode permitirse dicir o que di, cousa
que é certa en parte e deixa de selo en moita máis medida do que o meu
lector poida sospeitar. ¡Pois a ver se nos aclaramos, señor! |
Con motivo do
cincuentenario da morte de Castelao, están a aparecen estes días
moitos artigos e colaboracións nos diferentes xornais galegos onde os
autores e autoras dos mesmos fan exercicios de rememoración iluminando
os anos cincuenta e sesenta do século que estamos a rematar, cando o
nome de Castelao era absolutamente descoñecido para as xeracións que
por aquel entón estaban en idade de estudiar bacharelato ou as
carreiras universitarias.
|
O columnista de El
País Haro Tecglen, sempre algo encoirado el pero non menos áxil,
culto e agudo, reflexionaba este sábado pasado acerca dos programas de
televisión máis populares que invaden os fogares de España coa súa
mediocridade, mal gusto e incultura, e chegaba á conclusión de que a
"gran base social" deste país responde a esas
características, por iso teñen tanto éxito e tanta cota de reparto de
audiencia (¡Ui, perdón!, quería dicir share).
|
Mal se pode
construír un país sobre o terror e obviando unha parte da poboación
que, sentíndose pertencente de pleno dereito, con plena
indentificación pola historia, pola xenealoxía, pola cultura e pola
afectividade co pobo que o habita, tén que agocharse detrás das
paredes do medo para non ser linchada, en todos os sentidos, en todos os
dereitos e aspectos da existencia, tanto físicos coma sociais,
profesionais, cidadáns, individuais ou colectivos. Non é que non sexa
posíbel construír un país sobre o terror e a opresión, que si o é,
como o demostrou a historia europea máis recente, pero sempre será
unha construcción falsa, de alicerces podres, que paraliza o progreso e
que en calquera momento se derrubará por si soia para volver a empezar
outro ciclo de reconstruccións que, de non mediar a racionalidade
democrática, pode propiciar outra vez a dor e a tristeza.
|
O século que
agora remata comezara cun entusiástico (e necesario) asalto á razón
por parte de moitas disciplinas científicas e artísticas. A feliz
oportunidade daquel asedio e asalto, que deu como resultado, entre
outras cousas, a lexitimación gnoseolóxica da intuición e a
liberación do inconsciente para beneficio dos individuos e das artes,
non impediu nembargantes que o século XX fose o máis terríbel da
historia da humanidade en canto a vidas humanas sacrificadas e a
xeración de dor, nas aras dos (por diverxentes que fosen en orixe)
fanatismos ideolóxicos e relixiosos, cos dictadores fascistas e
comunistas á cabeza como principais figuras emblemáticas de tanta
ignominia. |
Andaba eu moi
aquelado porque este ano estaba conseguindo non entrar no casco vello de
Compostela, á espera de que a cidade, velada pola afluencia de xente,
reaparecese outra vez aos ollos dos veciños tal e como ela é. Pero non
era doado aguantar tantos meses sen que se cruzase no camiño algunha
obriga. E así foi: tiven que achegarme inexcusabelmente a San Xerome,
xa saben, un edificio que había ( e aínda debe haber, teremos que
esperar) nunha praza que ultimamente se chamaba "do
Obradoiro", pero que de nenos, cando era o noso patio de xogos,
amplo e libre, lle diciamos "do Hospital". Tiven que ir alí e
collín ás apalpadas o que me pareceu máis imitante ao camiño do
Franco, ou sexa do francés, quero dicir, unha pequena rúa amábel e
chea de arrecendos gorentosos pola que moitas veces teño circulado só
ou cos amigos sen que ninguén me empurrase por diante ou por detrás
obrigándome a continuar cando quero estar parado ou a parar cando me
peta seguir camiñando; a recuar, se quero avanzar, ou a facer turistic
zigzaguing, cando o que me apetece, poñamos por caso, é a liña recta
ou a sinuosa; sen que ninguén me metese no narís, nos ollos ou nos
oídos bordóns, cabazos, cámaras, bocatas, cheiros felinos, estéticas
merecentes da volta do inferno, turistas cuspidiños do libro de
deseñar turistas ou, en fin, o peor: músicas macarenas. |
Non vou dicir
cántos anos había que non pasaba eu pola calella de San Clemente que
vai dar ao amplo espacio verde delimitado polas traseiras das casas
correspondentes as rúas do Inferniño de Abaixo (actual Calle de la
Trinidad -sic), Hortas (Huertas, claro), Pombal e a propia rúa
de San Clemente. Os nenos que vivían nas citadas rúas hai tantos anos
coñecían moi ben esa ampla área agora inculta, por canto para eles
supoñía penetrar no territorio da tentación, tantas eran as froitas
prohibidas que se podían acadar aganchando polas muradelas posteriores
das vivendas, privilexiadas en pleno centro de Compostela con paxarecos
ou xardíns máis ou menos coidados. |
Por se non o
saben xa vostedes, dígollo eu: un santiagués etiquetado con
denominación legal de orixe, como servidor ou como calquera outro
santiagués que nacese, medrase, se reproducise e espere morrer (canto
máis tarde mellor) nesta cidade dos nosos amores e dos nosos cabreos,
nunca entraría en polémica acerca de algo que atinxa á
transformación de Compostela, tan seguros estamos de que ela é eterna
e inmutábel. Non querería eu que se interpretasen estas palabras que
acabo de escribir nin as que veñen a seguir como as dun gacetilleiro
local, no peor sentido da expresión, entusiasmado pola súa vila ata o
punto de negar a posibilidade de que existan outras que a igualen e
mesmo a sobrepasen en interese e beleza. Non, que iso de "Non hai
Terra como a Nosa", así, con maúsculas ou sen elas, leva de seu
moita e moi grave desinformación. |
Non será este cronista quen se atreva a poñer,
senón todo o contrario, nin unha area no zapato de Peter Eisenman polo seu
intento de poetizar un espacio da contorna compostelá, o Monte Gaiás, que
segundo os agoiros vai ser asombro do século XXI e luminaria equivalente aos
sinais que decidiron a Alfonso II a promocionar o achado do sepulcro de
Santiago, cando aínda non se inventaran os partidos políticos e todo ía de
seu pola gracia divina, sen eleccións nin trapalladas desas que tanto distraen.
|
Dous acontecementos culturais tiveron lugar esta
semana en Compostela. Dous acontecementos protagonizados (incríbel, ¿non?)
pola poesía, que insospeitadamente foi quen de convocar a centos (si, centos)
de persoas en dous días sucesivos. Foi o primeiro a presentación dunha entrega
multimedia que inclúe un libro titulado Nadir con texto de Manuel M. Romón e
ilustracións de Alberto de Sousa, e un CD que leva por título Bonus Track, cun
folletiño-carátula todo el en inglés, así mesmo ilustrado por Alberto de
Sousa, coa traducción dos poemas de Nadir e un texto moi rexoubeiro no panel
informativo e nos títulos de crédito. No disco, editado por Efémera,
ofrécese a voz do poeta, que le as súas composicións apoiado pola música
(electrónica mesturada con instrumentación convencional) de Julián
Hernández. A producción de todo isto correu a cargo dos propios artistas
co-financiados polo Grupo Tinta, unha nova sociedade da que se ten falado estes
días atrás na prensa e que vira arredor do obradoiro gráfico Litonor. |
É doado comprender a quen, movido (ou movida)
pola candorosa intención de sublimar a pertinaz chuvia que define a nosa
benquerida cidade, inventou o reclamo que campa en tantos obxectos para
turistas: Santiago de Compostela: donde la lluvia es arte. Eu non quero
amargurarlle a vida a ninguén, pero o certo é que tan curse fórmula ten máis
de consolación que de xustiza, independentemente de que haxa quen guste, con
toda lexitimidade, de ver chover, pois é ben sabido que hay gente pa to e que
se a vida che dá un limón o mellor é faceres con el unha gorentosa e dóce
limoada. Pero a min, por exemplo, a chuvia de Santiago, lonxe de me parecer
artística, antóllaseme unha cousa pegañenta e molesta que che penetra nas
médulas e che volve mórbido, malhumorado ou ámbalas dúas cousas. Co noso
poeta Manuel Antonio concordo en que a auga do orballo santiagués redúcese á
opinión que dela ten a Química: non pasa de ser un líquido elemento
(abóndalle o curse tamén) de molécula H2O, que serve para beber, se non tés
un bo tintiño a boca, para lavar(te) e para as ras nadadoras. |
Estamos tan pracenteiramente instalados na nosa
sociedade de sobre-consumo que esquecemos a indixencia que agora mesmo están a
sufrir, xa non só países que nos caen moi fóra do noso cativo horizonte e que
adoitamos denominar, así, en xeral, do-terceiro-mundo, senón aqueloutros moi
próximos a nós, xa sexa pola pouca distancia física que nos separa (caso dos
Balcáns) xa polas estreitas relacións históricas e débedas de agradecemento,
que mantivemos noutros momentos con eles e que non debemos olvidar, como é o
caso de Cuba. |
A semana pasada circulou por Galicia unha
curtametraxe realizada por Natasha Vázquez e Rigoberto Senarega sobre un
pintoresco individuo que se fixo moi popular na Habana e que nacera en Vilaseca
(A Fonsagrada) o 30 de decembro de 1899. Chamouse en vida Xosé María López
Lledín e emigrou aos trece anos para nunca máis volver a Galicia. El Caballero
de París, que por tal título era coñecido o noso paisano alá no Caribe,
aínda que el aseguraba ser, ademais, Conde de Montecristo, Archiduque do
Continente Americano e Supremo Emperador do Mundo, pertencía a esa curiosa
especie urbana que antes era doado atopar en calquera vila ou cidade pequena
arroupado polos veciños, como se se tratase dunha parte do patrimonio comunal.
|
Cadroume de pasar esta fin de semana pola rúa de
Alcalá de Madrid, xusto no intre en que estaba a formarse a manifestación de
protesta contra do alcalde da vila, Sr. Manzano, quen, polo que semella, está
encirrado ultimamente en demostrar o seu peculiar mal gusto en múltiples
'actuacións' que atinxen ao decorado das rúas e prazas, así como en facer
túneles e viarios innecesarios. |
Hai unhas poucas semanas Julián Marías falaba
da posibilidade de que o home (e a muller) do futuro fose unha persoa primitiva
chea de información. O cal non quere dicir que vaia ser unha persoa ben
informada, que é cousa moi diferente, digo eu. Non sei se interpreto
correctamente ao filósofo orteguiano con esta (que pode ser, e seguramente é)
reducción caricaturesca, pero teño unha experiencia que está ao alcance de
calquera e que nos pode dar unha idea do tipo de información que vai ter
ese/esa non tan futuríbel, senón xa presente, habitante do planeta, a xulgar
polo lixo informativo que se nos está a meter no cerebro todos os días a
través das mirillas escaneadoras dos nosos ollos, en tanto en canto somos
ordenadores orgánicos con disco duro incorporado de nin se sabe cántas
"gigas" circunvolutorias. |
Hai xa algúns meses, recordo terme estremecido
algo polas palabras que un xornalista poñía en boca do arquitecto americano
Philip Johnson, mentor e mestre de Frank Gehry ("é o meu rapaz
preferido", dicía o nonaxenario Johnson acerca do deseñador do museo
Guggenheim, un "rapaz" que xa debe andar polos sesenta e tantos anos).
Aquelas palabras tan simples e espontáneas estaban cheas de horror: "Non
creo xa nin no amor, nin na piedade, nin na xustiza", dicía
aproximadamente Johnson, e deducíase que só lle interesaba xa a arquitectura. |
Fai un par de semanas, un grupo de universitarios
fixemos un simulacro de peregrinación a Santiago poñéndonos a camiñar dende
a veciña localidade de Arca ata a catedral. Xa sei que alguén de entre os
implicados me dirá "¡de simulacro nada, foi toda unha esforzada
etapa!".
|
Hai xa algúns anos, neste mesmo xornal
(11-II-1990) e sen pretensións de descubrir nada novo, falaba este cronista do
carácter cultural que supón o concepto de paisaxe, dende o momento en que non
abonda con ter ollos na cara para velo, porque ollos tamén os tén un can, unha
vaca ou unha gaivota, e ningúns deles pode ver unha paisaxe, por máis que
teñan diante os mesmos elementos que a compoñen e que tan só pode ver un ser
humano que sexa quen de remontar a súa ineludíbel e simple condición animal.
Por iso o cronista non entende ben aquel debuxo de Castelao onde aparecen dous
nenos a falar e mirando un fermoso horizonte (escribo de memoria): Neno 1:
"Por iso, a paisaxe de Galiza éche ben bonitiña". Neno 2: "Si,
pero a paisaxe non se come". Costa traballo crer que Castelao pensase que a
paisaxe non se come, cando o certo é que só sabendo ver unha paisaxe pode o
home perfeccionar a súa condición humana e acceder a algo máis cá simple
subsistencia animal. Pois claro que se come a paisaxe. De feito é o principal
alimento do ser humano. Pero unha cousa é comer e outra depredar. |
Gran paseata azul e soleada por Madrid.
Moncloa-Atocha na procura das raiografías surrealistas de Man Ray, das
fotografías realísimas de Robert Capa e do urbanismo civilizado de Alvar
Aalto. Cambios na paisaxe humana desta urbe. Moita mendicidade de etnias da
extrema Europa a fuxir do horror. Unha meniña adolescente pídeme para unha
amburguesa: "Tengo hambre, señor", di a nena, grandes ollos negros e
tristeza, nunha fala aprendida a bulir con "cornás" de toureiro no
mínimo estómago. Aínda non ofrece sexo, pero todo chegará. |
Durante toda a temporada pasada representouse no
teatro Marquina de Madrid unha comedia (Arte) que viña xa avalada polos éxitos
conseguidos en París dende 1994 (o texto orixinal apareceu en francés catro
anos máis tarde, baixo o título de Art), Berlín, Londres e Nova Iorque, e
tamén por unha serie de premios de alta gamma que obrigan a unha lectura
profunda, tanto da representación, seica extraordinaria, dos actores Josep
Maria Flotats, Josep Maria Pou e Carlos Hipólito, coma do texto, agora
traducido ao castelán na editorial Anagrama (1999) en versión do propio
Flotats, que tamén é responsábel da escenografía, da producción e da
dirección do espectáculo. Últimas noticias afirman que volverá aos
escenarios madrileños na próxima temporada, debido á boa acollida que tivo no
Marquina. |
O cronista vive un privilexio que poucos poden
compartir: a súa casa está situada nun alto da finca de Brandia, en Vidán
(Santiago), a carón da que pasa o río que cantou Rosalía. Propiamente o que
pasa por alí é a resultante da confluencia do Sar co seu afluente, o Sarela.
Os dous abrazan a cidade, pero o río segue a ser Sar ata a desembocadura no
Ulla, por Padrón. Dende a fiestra do estudio, o cronista goza(ba) da visión
dun dos meandros ("la corva ballesta de un arquero", que diría A.
Machado) que por alí forma o lírico río dándolle un toque dinámico á
corrente de auga que, doutro xeito, quizais resultase algo monótona.
|
Na súa Fauna máxica escribía Álvaro
Cunqueiro: "Toda zooloxía pantástica forma parte da revelación do mundo
ao home, ser tan estraño que é ben sabido que saca dil todo canto olla, e nin
sabe cando soña". Vén do antonte dos tempos esta reflexión que encerra
en tan poucas palabras un coñecemento moi profundo do que somos. Vén de tan
lonxe, penso eu, que podemos dicir que o ser humano se fixo tal cando, por
exemplo, subido aínda ás árbores (e árbore case el mesmo) soubo sinalar a
hedra abrazada ao tronco para seducir a quen desexaba por parella para toda a
vida. |
Hai vinte anos, nun día como o de onte, pero 15
xuño de 1977, presentábase un servidor con toda puntualidade, mesmo cun
adianto de media hora, polo que poidese pasar, no único colexio electoral dun
afastado concello da provincia de Lugo para exercer de interventor polo PSP de
Tierno Galván. Por certo que un servidor era santiagués, non lugués, votante
e propagandista non do PSP senón do PSG, pero así eramos entón: solidarios e
unidos fronte ás forzas que representaban a reacción e o pasado. |
É preocupante, pero non negativamente
preocupante por necesidade, a crise que introduciu o pintor Xaime Quessada coas
súas declaracións da semana pasada contra a dirección do Centro Galego de
Arte Contemporánea. Nalgunha medida, chove sobre mollado, pois nunha entrevista
a Quintana Martelo aparecida hai un par de semanas en El Correo Gallego o pintor
santiagués, aínda que máis veladamente e sen esa agresividade que amosou
Quessada, parecía algo disconforme coa xestión do Centro. O cronista no quere,
porque non pode nin sabería, entrar a facer unha valoración ecuánime desa
xestión, por máis que a el lle gustasen moitas das exposicións e iniciativas
que alí se realizaron. Non pode nin sabe porque ben comprobado está que
detrás das apariencias existen realidades insospeitadas que tan só lles é
dado contemplar ás persoas que viven de preto, intimamente, o día a día dunha
actividade tan importante e tan costosa como é o CGAC. |
Pídenme cincuenta e dúas liñas para
desenvolver o tema anunciado no título deste pequeno escrito. Ben, imos alá
sen perder espacio. Supoño que se trata de facer unha valoración do estado da
cultura na nosa ciudade. Como a definición de cultura está aínda pendente,
agás no seu afrontamento coa natureza, que nese caso está bastante claro,
fixereime nas posibilidades que o cidadán ten de encher as súas horas de ocio
con productos culturais programados. Como toda valoración necesita de puntos de
referencia comparativos, establecerei un corte vertical-temporal (diacrónico,
segundo os cultiños) que me dea o contraste entre o pasado e o presente, e
outro horizontal-espacial (sincrónico), que faga ver as diferencias entre a
"oferta" cultural en Santiago e noutras cidades do contorno europeo
similares en dimensións. Isto último, como comprenderán, é moito dicir, pola
banda de quen escribe, pois un coñece algo Europa pero non tanto que se atreva
a facer afirmación definitivas ao respecto. Polo tanto haberá que moverse no
terreo das impresións e experiencias persoais e das intuicións, e non sentar
dogma. |
Quizais xa alguén nalgunha columna xornalística
ou nalgún comentario sobre o asunto saíse ao paso de algo que está a se
estender nestes últimos meses en diversos medios e foros de debate para
denunciar a barbarie urbanística xeralizada que sofre Galicia dende hai moitas
décadas, coa proliferacións de actuacións non precisamente arquitectónicas
ao longo e ao ancho do país, agredindo dun xeito vergonzoso a paisaxe e o medio
ambiente, ata o punto de empezar a se constituír nun problema endémico
irreversíbel.
|
Oín onte a través dunha emisora de radio que o
índice de nacementos na comunidade valenciá se cifra en 1'20 alumbramentos por
muller en idade fértil, o cal supón catro centésimas por riba da media do
Estado, que alcanza tan só o 1'16. A citada información radiofónica supuxo
para este cronista a constatación de algo que viña observando de visu na
realidade cotiá durante estes días de vacación mediterránea.
|