É
certo, como di Joachim Wortmuth, que cando albiscamos a columna
de María sabemos con toda seguridade que estamos en Tréveris.
Ela, algo fea, é o facho que ilumina a cidade desde o Markusberg,
o faro que nos dirixe as súas costas, o que esperta coas súas
folerpas de luz, desde algúns quilómetros antes, as miñas
hormonas e fai que lágrimas de alegría se acheguen aos meus
ollos e que sinta na boca do estómago que estou chegando á
casa. Unha casa que eu escollín, que fixen miña.
Antes de ser moradora da cidade non sabía
máis ca vós. Tréveris era a cidade na
que nacera Karl Marx. Hoxe sei que na rúa que leva
o seu nome está a fermosa casa do século XVII
na que naceu, convertida nun museo que explica a evolución
do socialismo. Entre os nomes que se len nas táboas
e esquemas que percorren as paredes sentín a falta,
polo menos de un, e pedín que incluísen á
Pasionaria. No centro da sala hai un busto de Marx, e fun
testemuña, de como nunha mañá, un grupo
de cincuenta e sete xaponeses, de un en un, se colocaban na
súa beira puño pechado con dúas rosas
vermellas e peito erguido, para a fotografía. Non repararon
nunha folla de papel pendurada da parede onde nun xogo case
infantil, a filla de Marx, facía unha rápida
enquisa, como de asociación de ideas, a Engels e ao
seu pai, e este último contestaba que a calidade que
máis admiraba nunha muller era a resignación.
Noutra casa do número 8 da Simeonestrasse, unha placa
lembra que alí viviu, desde 1819 até 1835, Karl
Marx, nacido o 5 de maio de 1818 en Trier. Hoxe a casa é
unha óptica “Mahr Akustik” e no escaparate
como ornamentación, entre as lentes, hai bustos de
Marx.
Antes
de ser moradora da cidade sabía, como algunhas e algúns
de vós, por pertencer a unha especie en vías
de extinción, que Tréveris é a cidade
na que no ano 385 despois de Cristo decapitaron a Prisciliano.
El invocado como mártir, como galego, continúa
a ser símbolo dunha relixiosidade oculta e dunha identidade,
a nosa, tamén cada vez máis oculta. Prisciliano
é a palabra que todos e todas, membros desa rara especie,
en extinción, pronuncian con espontaneidade e coa seguridade
de que calquera interlocutor comprende. Prisciliano personaxe
querido é Galiza fronte a intransixencia allea. Deambula
pola Vía Láctea dun Buñuel,
que escoitou o seu nome, dos labios de Carlos Velo no exilio
que os uniu en México. No seu Ensaio histórico
da cultura galega, Otero Pedrayo pregúntase: ¿Como
evocar a figura de Prisciliano?. Ao fronte da Santa Compaña
de inmortais galegos que Castelao invoca tamén desde
o seu exilio na súa Alba de Gloria, vai Prisciliano,
“Levando a súa propia caveira nunha arqueta de
marfin e afincándose nun caxato que remata coa fouce
dos druídas, a modo de báculo episcopal”.
Ao Cura de Fruíme, como bo ortodoxo, arrepíalle
a idea de que sexa galego. Murguía e Portela Valladares
defenden a súa galeguidade e este último, insiste
no priscilianismo do pobo galego. Para Alonso Ríos
o problema priscilianista é moi galego e humano. O
certo é que Prisiciliano e o seu martirio e morte en
Tréveris son recorrentes nas esculcas de Romero Pose,
López Pereira, López Silva ou Victoria Escríbano.
E son materia literaria en Galiza en diferentes xéneros,
cando menos: nas obras teatrais Hostia de Cotarelo
e Prisciliano de Daniel Cortezón, na novela
Amantia de María Xosé Queizán,
nun poema de Estirpe de Méndez Ferrín e na magnífica
obra en verso, que conxuga teatro e música, Prisciliano
en Tréveris de Millán Picouto (da que agardamos
o remate dunha traducción que xa se está facendo
ao alemán). Deste xeito sabía eu que Prisciliano
unía Galiza e Tréveris, símbolo de identidade
para nós, continua a ser na cidade alemana figura discutíbel
e estudada nas aulas de teoloxía da universidade. Agora
sei que ao pé da Porta Nigra non corre sangue galego,
como lle gustaría e como sentenciou Otero Pedrayo,
por que a cabeza priscilianista non se separou alí
do corpo. Eu, deixándome levar polas palabras dun teólogo
e tamén pola fermosura do lugar, imaxinei o sangue
derramado de Prisciliano, dos galegos Felicísimo e
Armenio, do poeta Latroniano e de Eucrocia no anfiteatro,
amábel espazo, situado nas abas do monte de Petrisberg,
onde tamén madurecen os acios do Mosela. A verdade
tamén di que Tréveris está situado nese
camiño relacionado coa Vía Láctea e na
Basílica de San Matías, onde é venerado
o corpo deste apóstolo, nunha fonte que hai na entrada
lémbrannos que até a tumba do apóstolo
Pedro en Roma hai 980 Km e que até a de “S. Jakobus
in Santiago di Compostella” hai 1395 km, por raro que
pareza. Nada sabía, afastada dos fetiches católicos,
que en Tréveris está a “túnica
sagrada de Cristo”, fun testemuña das visitas
que formaban serpes na praza de diante da catedral para vela.
Esta “heilige Rock” provoca cando menos o sorriso,
se pensamos na pequena estatura da persoa que a levaba posta.
Sería un chiste demasiado fácil indicar que
puido pertencer a Prisciliano, e así deste xeito, tería
el roupa en Tréveris e corpo en Compostela. Mais non
é preciso chegar a estes estremos porque a cidade ten
entre os seus descubrimentos, “Inventio” no alemán
eclesiástico, reliquias e corpos de santos e mártires
que acougan nas súas criptas, esas partes que nos abraian
despois de vermos o agardado, cando as descubrimos ocultas
debaixo da Catedral, da Basílica de San Paulin ou da
de San Matías, mostra da superposición do antes
e despois do románico, recunchos que logran conmover
pola proximidade coa vida de ultratumba á persoa máis
allea á relixiosidade.
Perto do Hauptmarkt, esta a casa vermella
na que se le nunha inscrición en latín que Tréveris
foi fundada mil trescentos anos antes que Roma e que continua
a vivir e a gozar dunha paz eterna. Segundo a lenda foi Trebeta,
fillo da raíña, Semiramis, o fundador da cidade
nas beiras da Mosela (Gústame que o río se manteña
feminino), así o cantou o poeta Ausonio. De todas estas
cousas presúmese na cidade, que procura con ansia o
seu habitante número 100.000. Mais certo é que
desde o 285 despois de Cristo se converteu durante case un
século na residencia preferida dos emperadores romanos.
E pode ser verdade como figura na parede da casa que foi cidade
antes que Roma, poboada pola tribo galo-celta dos Tréveris.
Mais a miña cidade, a que eu quero
mostrarvos, constrúese no devalar das circunstancias,
esas que nos trasladan e que nos ubican, sen que nos desfagamos
do antes e que o levemos ao despois, unha cidade no que Aquí
e Alá, van cobrar outros significados. É a cidade
casa, na que se pode (re)nacer, na que me fun vestindo coas
roupaxes dunha nova lingua e na que un cuarto branco baleiro
se foi enchendo de vivencias e de pequenas cousas, símbolos
da domesticación da cidade que ía exercendo,
que deixaba de ser ignota, símbolo da miña domesticación
pola cidade. Podería facervos un listado das primeiras
frases e palabras que aprendín, tamén das situacións
e das persoas que mas foron ensinando. Podería mostrarvos
a asociación de ideas para pensar abraiada na ridiculez
dos xéneros gramaticais, que facían que a carne
e o pan fosen neutros, mentres me perdía polas rúas
que levan os seus nomes: Fleischstrasse e Brotstrasse. Nova
cultura cun sol feminino e cunha lúa masculina, cunha
lingua na que as persoas falantes podían inventar,
eu cheguei a descubrir que Lecker “de sabor exquisito”
podía referirse a algo máis que á comida,
sobre todo na fala de Colonia, e souben que hai milagres,
Wunder, e inventei a palabra Wunderlecker, cando aprendín
que lecken era lamber.
En Tréveris descubrín a importancia
da luz, a escuridade ás cinco da tarde no mes de decembro
que me provocaba unha soidade inmensa sen saber que facer
ás sete da tarde, onde tomar un viños antes
de cear, cando xa era a hora da cea. Gocei ao espertar coas
raiolas de sol que entraban pola fiestra, cunha cortina que
tiña dos anos setenta, o que son as cousas, de estampado
igual ao cabeceiro da cama da serie televisiva española
“Cuéntame”, velaí a globalización
viaxando en algo máis que nas ondas de Led Zeppelin.
Gocei do rebentar da primavera verde coma nunca e do outono
que espallaba o seu dourado polas abas dos montes e nas follas
da viñas. Comprendede a luz. Odiei a neve, tiven que
volver aprender a andar, fixarme e ler os cartaces na beira
dos camiños, nos que se avisaba de que se caía
a responsabilidade era miña; afíxenme á
imaxe mañanceira de ver a homes e mulleres espallando
sal diante das portas, eu mesma cheguei facelo. E eu mesma
cheguei desexar que chegase a neve e que ficase, polo menos
uns días, por esa luminosidade, cando o sol acudía
e batía no branco.
Amei con esta luz as fragas que rodean a cidade
de faias e carballos, e por veces, lembrei o Incio e o Courel
de Novoneyra e chorei a súa morte. Na distancia as
mortes non se poden compartir. Chorei en soidade a da miña
avoa, e imaxinei falando as dúas pereiras de San Xoán
e unha concentración de paxaros e de gatos no seu derradeiro
día en homenaxe. Foi triste a mala nova da morte de
Colmeiro e procurei a imaxe do cadro da carta. O falecemento
de Belen Feliu foi unha navallada.
Tamén botaba de menos algo e non sabía
o que, aparentemente tiña todo, a cidade tan coidada
e tan amábel, un tráfico ordenado, autobuses
puntuais, flores en todas as fiestras, porque cada fiestra
é un cadro, un bodegón de variadas composicións.
Tíñao o todo, unha casa un tanto estrafalaria,
cunha escaleira moi empinada pola que caín unha vez,
un cuarto enorme con dúas fiestras, unha bañeira
un tanto psicodélica e unha tapa de retrete que simulaba
un arame espiñento. A cociña era o lugar onde
se detiña o tempo entre todos os tes e infusións,
co arrecendo do segredo do chocolate maia, co meu compañeiro
de WG, casa compartida. Logo foi lar da estufa de leña
no lugar do nacemento das composición musicais de Volker
Delwo, cando Joachim marchou. Alí pintamos un día
as Cies. No faiado da casa inmenso, no que xogabamos como
na infancia de Mosende había unhas grandes grampas
na parede para asegurar as enormes gretas que ameazaban o
derrubamento da casa. Vivía en Olewig, perto do anfiteatro
e na subida á universidade, era máis aldea,
se ben Tréveris é desa urbanidade onde os elementos
agrícolas que caracterizan ao rural poden chegar até
o pé da mesma piscina municipal ou da comisaria de
policía. Hai unha perfecta simbiose entre o rural e
o urbano, transítase con facilidade dun lugar ao outro.
A vide entra nos xardíns e nas terrazas. Descubrín
que entre toda a grandeza dos edificios espallados pola cidade,
entre o equilibrio logrado ao longo de séculos e guerras,
de destruccións e reconstruccións, descubrín
que botaba en falta algo. Cando contemplaba as figuras algo
neboentas da igrexa de Nosa Señora (Libfrauen), pegada
á catedral, decateime da ausencia do granito. E, el
debe servos certo que emite algunha radiación especial.
Por suposto non dese granito rosa, entraña galega,
espallada polo mundo en placas coma moitos de nós;
este tamén o podedes atopar no interior dalgún
edificio da cidade, camuflado entre o de Sudáfrica.
A cidade é como un taboleiro cadrado,
romana e medieval, moi francesa, tomada por Napoleón
primeiro e logo, polos franceses do exercito aliado, que marcharon
en 1999. Antes tiñan o seu cinema, a escola, restaurantes
e un algo de distinción que os levou contratar a Juliette
Greco que cantou en xaneiro de 1996, como se o existencialismo
francés e o 68, tivese unha boa relación co
exercito. A cidade ten un centro o Hauptmark, onde despuntan
os edificios civís hoxe tomados polo café Bley
e polo MacDonald’s, a torre arrogante da igrexa dos
burgueses de San Gangolf contra o poder eclesiástico
da torre da Catedral, “Der Dom”, fóra da
praza do mercado. Hai unha historia urbana que vos contará
calquera guía de turismo amante de deterse no anecdótico,
pero reparade nas figuras dos soldados vixilantes das paredes
do café Bley. Xanon coñeceredes unha discoteca
como a dos setenta con música moitas veces dos sesenta,
que se chamaba “Palais”, situada na Praza da Catedral,
e nun soto, onde un día lin, que non se admitía
a entrada de soldados franceses.
A Porta Nigra, a única que fica da
época, marca os nosos pasos e lévanos cara a
dentro da cidade pola Siemonstrasse, alí atopase a
fermosa casa do século XIII con todas as cores medievais,
é a “Casa dos tres reis”. Regálovos
unha imaxe desde a Mariensäule, a fea columna de María,
e contemplamos o discorrer da Mosela, algún barco cargado
de carbón, outros de viaxeiros que veñen polo
Saar e van ate o Reno, turistas de rotas románticas.
Detrás do río a cidade, e como nunha liña
case recta, ollando desde a nosa esquerda ate a dereita, San
Paulin, de alicerces románicos e dun triunfal barroco
italiano, tan sinxela por fóra pintada de marelo, ninguén
pode imaxinar a ornamentación do interior, pode en
calquera momento unha moza ser lanzada no bambam de Fragronard.
Logo a Porta Nigra, a catedral, san Gangolf, entre as dúas,
a magna Basílica romana de Constantino, hoxe igrexa
protestante, onde o gozo se funde nas tardes do mércores
coa música do órgano; xa máis a dereita
fóra dese taboleiro, San Matías.
Avenidas
cheas de árbores tileiros que nos espertan os sentidos
no mes de xuño e o río conforman ese cadrado
milenario, polo que deambula o hoxe e as múltiples
circunstancias de cada quen, as da muller senegalesa con tres
fillos que chama por teléfono desde a cabina do mercado,
a dos musicantes checos, a do cuarteto de corda ruso, as dos
polacos e polacas que se ofrecían en matrimonio para
ter un pasaporte europeo, a do artista que pinta os cadros
máis minúsculos do mundo, a do home co acordeón
e co mono ti-ti que danza sen parar. A dos turcos, xa alemáns
sen deixar de ser turcos, nacidos na cidade que me servían
felices comida e te nos seus locais da Neustrasse e que me
recordaban polo escuro das súas pestanas e a beleza
dos seus ollos aos inesquecíbeis de Manuel María.
A de todas esas paisaxes afectivas que fun atopando en cada
aperta, bicos e mans de amor e amizade, crecidas en Croacia
como Jasmin ou en servia como Svenja. Circunstancias as miñas
cando as palabras se ían aprendendo no leito cun diccionario,
para falar do que desexabamos. Historias do pasado ocultas
e/ou (re)inventadas que se espallaban polos bares que desexo
nomear: No Viehmark-platz , o Infraganti coa súa
colección de múltiples reloxos e os seus pratos
e cuncas fanicados, o Simplicisimos, de ambiente
máis estudantil, o Greco máis de encontros
fugaces, o Havana tremendo tristura cando se descobre
Cuba pola música comercial, no interior, unha foto
do Papa dándolle a man a Fidel, todo moi de catálogo,
desde as bebidas até o baile. Quero falarvos dos meus
preferidos: en Trier-Süd, o Glasnost levado
por un señor culto que aconsella filmes e libros, en
todas as mesas a estrela vermella; o Schwach und Sinn,
perto de San Maximin, tamén é restaurante, ambiente
alternativo de esquerdas e verde, moi boa comida vexetariana,
nada de luxos, sempre hai alguén interesante; o Dementi,
perto da casa de Marx que pecha moi tarde de especial colorido
nocturno; o Textorium, restaurante e café
da Tufa, espacio alternativo de música e teatro, antiga
fábrica de tecidos. Podería aínda engadir,
Zapotex, Die Krim, zur Glocken, onde serven unha das mellores
sopas de cebola, etc.. Perto da universidade na aldea de Tarforst,
onde vive Norbert, mago das linguas, da diplomacia e da amizade,
están tres establecementos para comer comida típica
alemana, desde a Taberna, vese unha fermosa posta de sol e
pódense roubar cereixas, viño, licores variados,
entre eles o de mirabel e cociña caseira fixéronnos
e fannos moi felices.
Mais o
Mohrenkopf-cafe é o meu, situado na mesma montaña
que Mariensäule, recollido e quente no inverno cun fermoso
lugar fóra para a primavera e o verán, confortábel,
con ricas tartas caseiras e cafés enormes, pódese
pasr a tarde lendo, escribindo ou atopando a quen ascende
o monte andando e chega canso, ou a Paula de Lemos, a miña
duna portuguesa, lisboeta que lía sempre alí
O Jornal de noticias e O Público
e que cando marchabamos, deixabamos como esquecido A Nosa
Terra ou algo que fixese existir as nosas linguas. No
verán sempre se sofre coa ameaza das abellas amadoras
do doce.
Fican na miña memoria moitas tendas
da Neustrasse, onde están dúas das casas máis
fermosas da cidade, unha delas ten contada con pinturas a
historia do que foi desde o século XVII. Véñenme
as fontes desde a de San Pedro na praza do mercado, ate a
fonte dos oficios, tamén esculturas que se perden polas
rúas, e hai unha que fala desa simbiose co rural, un
home vai conducindo pola rúa a un grupo de porcos,
o bacoriño máis pequeno, dá volta e diríxese
ao banco.
Como trasladar ao papel o balbordo de Tréveris
nos sábados ou no mercado de Nadal, a calor da festa
de San Pedro, os paseos pola beira do río na festa
do Mosela?
Como transmitir a indignación cando
ascendemos pola estrada que nos leva a Luxemburgo e topamos
as caravanas, lugares de prostitución ambulante, nas
que sabemos que berran en linguas descoñecidas moitas
nenas do leste, que aínda non son comunitarias? Como
evitar a tristura ao comprobar que co paso do tempo o noso
amigo senegalés descobre que neste mundo europeo el
nunca vai poder ser feliz? Como esquecer ao meu amigo Kurdo
Kadir que vive entre Turquía e Alemaña e que
estudia dereito internacional para ver como a súa historia
é negada? Como non lembrar cada día a Mesmet,
o palestino, cando me contou sen chorar que a súa irmá
morrera nun atentado?
Estou no medio do parque, desde onde se poden
contemplar, nun extremo, as ruínas das termas imperiais,
diante delas un pequeno chafariz de auga que nos refresca
no verán e, ao virarnos, o complexo arquitectónico
da Kostantin-Basilika, e do barroco rosado Kurfürstliche
Palais, podo camiñar descalza entre todo o verdor do
céspede, ficar no sol ou buscar a sombra dos tileiros,
perderme polo xardín barroco con imaxes mitolóxicas,
con deseños de buxos cheos de flores que gozan de moi
boa sáude, na outra beira discorre a auga e tamén
hai parrulos. Mais esta tarde, quero deixarvos a derradeira
imaxe dun home fermoso, espido de medio corpo para arriba,
de cabelos longos, sentado na herba e con un circulo de cervexas
na súa dereita, tírolle a foto, mentres penso
no bolero “Mírame y sufre”, e trato de
que non me vexa... Achégome e vexo que xa bebeu sete
cervexas, son pouco máis das tres da tarde, dime que
son sete os días da semana, e eu contéstolle
que sete son os buracos da cabeza e el sorrí, para
dicirme que tamén son sete os pecados capitais. El
debe seguir bebendo e eu continúo o meu paseo pola
cidade que tamén me pertence, privilexiada galega comunitaria.
E xa sabedes
se chegades a Tréveris, como todas as persoas moradoras
da cidade, botade gasolina en Luxenburgo e non vos abraiedes
cando vos falen en portugués.
|
|