As pinzas entraron na súa intimidade aberta; co primeiro
movemento dentro fluíu un fío de sangue. A auganeve estaba a
bater contra os cristais. Os sons de metal das pinzas ó golpear
por dúas veces contra a cuspideira, acabaron apagándose nun só
asubío. Hoxe aínda lembro aquel único quentor nas nosas mans
xuntas, suorosas.
Era aquel asubío cortante, que parecía que nos arrincase algo
moi adentro,
nas raíces do silencio: as palabras que calabamos.
Amsterdam
1 |
A rapaza gárdase da nevada nuns soportais cando o reloxio do
palacio da familia Real marca as cinco dunha tarde fría e gris.
A praza do Damm, baleira, parece enorme e só unhas pombas
descenden ata o centro mentres se van apagando, un a un, os ecos
das badaladas. Dentro duns anos a muller ha lembrar unha imaxe
aparentemente simple deste día: o chorro dunha fonte salpicando
unha pomba morta sobre as lousas e a neve.
2 |
Son incapaz xa de describir aquela praza, pero non importa aquí
a paisaxe; débese supór nun segundo plano e untanto borrosa,
como verdadeiramente está na memoria. Gardo só sensacións;
todas, vivísimas: os sons do reloxio parecéronme latexos aquel
entardecer. Queda a neve tamén; sempre quixen que quedase no
tempo ese espazo branco, un elemento físico do que me vallo
aínda para cubrir a memoria.
3 |
Á pomba cortáranlle a cabeza. Os ollos avermellados estaban
sobre a neve. O sangue formaba aínda un pequeno charco que íba
escorrendo co desxeo polas lousas ata os meus pés. Vino
embranquecer. A última -quinta- badalada caeu entre os aletexos
e os zureos das outras pombas que se pousaban por costume na
fonte.
4 |
As rúas estaban practicamente baleiras; pasaban os tranvías co
teito e parte dos cristais totalmente brancos e no momento as
liñas dos raís fumegaban na neve ata borrarse ó lonxe no
remate de algunha encosta. Déramos cun mercadiño entre unha
ringleira de choupos e olmos, xunto a unhas barcazas abandonadas
no canal nas que vivían sos algúns anciáns. As luceciñas
lánguidas nos camarotes ó entardecer acentuaban máis a súa
soedade.
5 |
Os postos de venda coas lonas despregadas estaban nunha rúa
marxinal. Era esa última hora do día de devalo, de doce
derrume; había luces nas xanelas de algúns edificios antigos e
baixo ese lene resplendor, por un estreito camiño de neve, dei
á rapaza o ramallete que acabáramos por mercar.
6 |
Foron dúas noites de Nadal naquel hotel, sempre cos ollos
grandes para aquela luz alta da lúa e da neve.
7 |
Cunha ave morta naquel mirar, onda as raíces do sangue, e co
frío prendido nas pálpebras. Sempre.
Sos.
8 |
Moitas noites sinto o mesmo voexar de pombas; infindade delas,
como se as tivera diante do paso. No medio dese bater de ás
avivo a memoria. Despois dos aleos oio unicamente a lufada contra
os ventanais. Por veces, o mar. Gardo comigo os tulipáns, tesos,
secos, son xa po no último poema do libro <Rente ao
dizer>, de Eugénio de Andrade.
9 |
O ramo quedara pousado nun sillón da clínica. A sala estaba
vacía. Tiña detalles e contrastes estudiados con subtileza: o
do cadro con fondo negro no que se debuxara tan so unha culler
cunha xema verquendo en fina liña amarela... o seu efecto na
parede branca era inmediato, a pesar da aparente sinxeleza,
¿pola delgadez quizais do fío da xema a piques de romper? ¿Ou
era esa finura do líquido precisamente que rompería só cando
un, amedrontado, o presentira?
Ela agarrábase con forza á chaqueta de la, espida de van para
abaixo sobre a padiola e coas pernas abertas disposta a abortar.
Lanzarote |
Tres anos despois, nas montañas de fogo de Timanfaia. Nunha
paisaxe desoladora, sen a pegada do home, sen sinais de vida,
como unha volta á orixe mineral diante do sol máis grande e da
roca máis negra: só o asubío subtil e prolongado do metal
vibrando...