| Grande 
                                      honor é para o que subscribe poder 
                                      intervir no acto de entrega do Premio que 
                                      a Asociación de Escritores en Lingua 
                                      Galega outorga ó Museo do Pobo Galego, 
                                      honra pola que sempre quedarei agradecido 
                                      ás dúas entidades. Con 
                                      todo, debo facer unha intervención 
                                      moi curta e axustada ó tempo e ó 
                                      tema que a min me corresponde abordar: resumirei 
                                      a visión que ten un profesional museólogo 
                                      (en funcións de arqueólogo 
                                      e historiador, e igualmente viceversa, como 
                                      historiador en funcións de museólogo) 
                                      do papel que na museoloxía e na museografía 
                                      galega supuxo no seu día a creación 
                                      e o desenvolvemento do Museo do Pobo Galego, 
                                      papel que, sen dúbida, aínda 
                                      desempeña hoxe de xeito senlleiro, 
                                      como emblema referente e aglutinador de 
                                      moitos esforzos a prol do noso Patrimonio 
                                      Cultural. O 
                                      Museo do Pobo Galego (MPG) foi e é 
                                      un fito na museoloxía conceptual, 
                                      como idea museolóxica global, e así 
                                      mesmo na museografia material e formal, 
                                      como execución dun proxecto intelectual, 
                                      e isto non só na Galicia dos anos 
                                      setenta do século XX e aínda 
                                      hoxe, senón tamén fóra 
                                      do país, algo que puidemos comprobar 
                                      en varias ocasións cando falamos 
                                      con museólogos e museógrafos 
                                      non galegos, dun xeito moi semellante ó 
                                      que sucede cando comentamos a existencia, 
                                      xa desde comezos dos 80, dun organismo, 
                                      non oficial, coma o Consello Galego de Museos 
                                      (CGM), nucleado no seu funcionamento -e 
                                      mesmamente non é nada casual- arredor 
                                      do propio MPG, que coordina esforzos dos 
                                      máis importantes centros e profesionais 
                                      museísticos (nun amplo sentido) de 
                                      Galicia. Non hai como botar a cabeza fóra, 
                                      para comprender mellor que é o que 
                                      temos ou que é do que carecemos, 
                                      e o mundo dos museos, con estes paradigmas 
                                      que son o MPG e o CGM, exemplifícao 
                                      perfectamente. O noso Museo sobrepasou, 
                                      longamente e diríamos que desde os 
                                      seus inicios, o concepto “decimonónico” 
                                      de museo, e poñemos as aspas porque 
                                      non todo o do século XIX foi malo 
                                      e porque hai museos e centros en pleno século 
                                      XXI sobre os que moito se podería 
                                      comentar ó respecto. O 
                                      MPG quería responder, e abofé 
                                      que respondeu como Carlos García 
                                      Martínez sinalou neste mesmo acto, 
                                      ó reto de ser un museo con identidade 
                                      e, sobranceiramente, da identidade galega, 
                                      realmente o museo dun pobo concreto e determinado 
                                      posto no mundo a na historia. O 
                                      MPG quixo responder e respondeu ó 
                                      reto de acondicionar un edificio histórico-artístico 
                                      que estaba en moi malas condicións 
                                      de conservación, con partes mesmamente 
                                      arruinadas ou moi derramadas. Isto fíxose 
                                      con moitas dificultades, en moitas fases 
                                      e, tamén hai que dicilo, con moitas 
                                      axudas, propias e foráneas. Aínda 
                                      por riba, estaba presente o enorme desafío 
                                      de adecuar un edificio complexo para instalación 
                                      museística, coa vantaxe de ter un 
                                      claustro “ordenador” das salas 
                                      e da circulación, pero co grande 
                                      inconveniente de non ter todos os espazos 
                                      convenientemente habilitados e coa imposición, 
                                      senlleira imposición, que a todos 
                                      os efectos marcaba e marca a triple escaleira 
                                      monumental de Domingo de Andrade. O 
                                      MPG quería responder e respondeu 
                                      ó reto de presentar con novas formas 
                                      e novos criterios as “vellas” 
                                      coleccións etnográficas e, 
                                      por extensión e posteriormente, as 
                                      de carácter histórico e, en 
                                      fin, o mundo da antropoloxía de Galicia. 
                                      Non se trataba de expoñer sen máis 
                                      e unicamente, de xeito máis ou menos 
                                      ordeado, as pezas e os obxectos recollidos, 
                                      deposiutados ou doados, moitos deles procedentes 
                                      das vellas coleccións do Seminario 
                                      de Estudos Galegos, senón de explicar 
                                      con eles os sistemas e os modos de produción, 
                                      en suma, a vida completa de ducias de xerazóns 
                                      galegas, indo desde a materia e o recurso 
                                      natural (propio ou importado) deica o obxecto 
                                      e o instrumental utilizado. E aínda 
                                      este último, tanto no que se refire 
                                      ó seu uso puramente formal, práctico 
                                      e “económico” coma no 
                                      relativo ós procesos simbólicos 
                                      e ideolóxicos, e mesmo ás 
                                      crenzas, tan importantes todos eles na construción 
                                      da identidade dun pobo. O 
                                      MPG quixo responder e respondeu ó 
                                      reto de ser un centro “en marcha”, 
                                      nunca estático senón dinámico, 
                                      e que conste que isto non se consegue só, 
                                      como unha parte da sociedade pensa aínda, 
                                      cambiando as pezas de sitio ou expoñendo 
                                      novos fondos, senón potenciando aquilo 
                                      que nos gusta chamar “o corazón 
                                      do museo”, os servizos internos sen 
                                      os cales nada do que o público ve 
                                      sería posible como agora insistiremos, 
                                      e así mesmo promovendo innúmeras 
                                      exposicións e mostras temporais de 
                                      moi diverso carácter, tamaño 
                                      e temas, sexan de produción propia 
                                      ou aportadas por outras entidades coas que, 
                                      tamén é atinado resaltalo, 
                                      sempre se procurou unha boa, e en ocasións 
                                      certamente estable, colaboración. Pero 
                                      diciamos que para facer todo isto, para 
                                      responder a todos estes retos, houbo a enorme 
                                      fortuna de contar con equipos humanos dispostos 
                                      a facelo, con persoas que nestes máis 
                                      de 25 anos de vida do Museo, dedicaron os 
                                      seus esforzos, tantas veces impagables e 
                                      impagados, para que fora realidade o soño 
                                      dos Lorenzo, Risco, Cuevillas, Fraguas, 
                                      Taboada e tantos outros. Ese “corazón 
                                      do museo” é tan grande que 
                                      nel collen, e así debe ser porque 
                                      todos son igualmente necesarios, desde as 
                                      técnicas (pois foron e son mulleres 
                                      na súa maior parte) ata os vixilantes 
                                      e convén lembrar aquí que 
                                      os estudos de público dos museos 
                                      sinalan que estes últimos veñen 
                                      sendo a cara, a faciana e a expresión 
                                      coa que se quedan os visitantes/usuarios/clientes 
                                      destes centros. O 
                                      resultado é, en fin, que o Museo 
                                      do Pobo Galego, sendo anovador e mesmo “rompedor” 
                                      na museoloxía e na museografía 
                                      dos anos 70 e 80 do pasado século 
                                      en Galicia, é hoxe recoñecido 
                                      como centro “sintetizador” (o 
                                      termo utilizado pola lei non semella afortunado 
                                      pero pode ser expresivo) do mundo da antropoloxía 
                                      de Galicia, como unha referencia necesaria 
                                      e indubidable no ámbito dos museos 
                                      e coleccións (e non só etnográficas...) 
                                      deste país e mesmo doutros ámbitos, 
                                      e ó cabo como facho para a continuidade 
                                      do Patrimonio Cultural e da Memoria Histórica 
                                      de Galicia. Os 
                                      seus problemas, tantas veces causados polo 
                                      seu propio crecemento, e as súas 
                                      limitacións e posibilidades de mellora 
                                      son, ó tempo, o verdadeiro pulo para 
                                      estar sempre aberto a innovacións 
                                      museolóxicas e, de por parte, actualizado 
                                      na súa presentación museográfica 
                                      tanto no que se refire ós fondos 
                                      como na súa documentación 
                                      e a súa presentación e comunicación. A 
                                      proba de que todo isto é certo, dánola 
                                      agora, tamén, a Asociación 
                                      de Escritores en Lingua Galega con esta 
                                      homenaxe que todos, cada un de nós, 
                                      cada galego na parte que nos toca, fondamente 
                                      agradecemos.
 |