| Quero 
                                      que as miñas primeiras palabras sexan 
                                      de agradecemento á Asociación 
                                      de Escritores en Lingua Galega por elixir 
                                      o Presidente da Real Academia Galega como 
                                      o seu portavoz neste acto solemne de xusto 
                                      recoñecemento a unha institución 
                                      tan nosa como é o Museo do Pobo Galego. Moitos 
                                      soñaron, antes ca nós, con 
                                      constituír un Museo no que se recolleran 
                                      as formas de vida e a arte popular galegas. Niso 
                                      soñou dona Emilia Pardo Bazán, 
                                      Presidenta da Sociedade do Folklore Galego, 
                                      cando nun discurso pronunciado o un de febreiro 
                                      de mil oitocentos oitenta e catro, pedía 
                                      conservar a memoria das nosas tradicións 
                                      e formas de vida, arquivándoas, musealizándoas, 
                                      para asegurarlles ás futuras xeracións 
                                      o coñecemento da historia do seu 
                                      país. Soñaron 
                                      tamén con este Museo, Murguía 
                                      e Villamil y Castro, mentes poderosas e 
                                      corazóns sublimes de amor á 
                                      Terra, para que a cultura popular, fráxil 
                                      e fuxidía quedara, dalgunha maneira, 
                                      como un referente para os séculos 
                                      vindeiros. Soñaron 
                                      e nese soño traballaron os membros 
                                      do Seminario de Estudos Galegos e fixérono 
                                      co entusiasmo que poñían nas 
                                      cousas culturais do País, coma se 
                                      presentisen que o tempo que tiñan 
                                      era curto. A violencia irracional encarcerounos, 
                                      matounos, espallounos polo mundo facendo 
                                      imposible aquel soño. Por 
                                      fin, os soños fixéronse realidade 
                                      naquel vinte e nove de outubro de mil novecentos 
                                      setenta e sete cando se abriron ao público 
                                      as primeiras Salas de Oficios. Aquel 
                                      era o momento xusto para erguer este monumento 
                                      a favor do pobo galego, o “momento 
                                      cósmico” que diría Otero 
                                      Pedrayo ou o kairós que diría 
                                      un providencialista: o tempo marcado e rexistrado 
                                      polos deuses. Esta 
                                      obra non se podía facer antes, por 
                                      razóns obvias, pero seguramente tampouco 
                                      podería facerse despois. Aquel era 
                                      o momento preciso porque a galeguidade era 
                                      un sentimento colectivo, que nos xunguía 
                                      nunha empresa común, que nos daba 
                                      pulos para pensar en cousas grandes. Aínda 
                                      non se inventara o “lugarismo” 
                                      que leva a fragmentar e a parcelar as ilusións 
                                      creando microcosmos, supostamente culturais, 
                                      e que non son outra cousa que unha especie 
                                      de coutos de caza nos que a idea de Galicia 
                                      non é máis que un reclamo 
                                      para conseguir subvencións, para 
                                      seguir alimentando o “lugarismo”, 
                                      o castro mental. Hoxe 
                                      chámanse tamén cultura, e 
                                      nelas fanse investimentos millonarios, as 
                                      duascentas enchentes que se organizan nas 
                                      comarcas e nos pobos en honor á filloa, 
                                      ao grelo, á bica, ás abondosas 
                                      partes do porco; en honor ao percebe e ao 
                                      salmón cando hai máis de dez 
                                      anos que non habita nas augas galegas un 
                                      só exemplar deste nobre peixe. Aquel 
                                      era, pois, o momento axeitado, cando o gusto 
                                      pola verdadeira cultura aínda non 
                                      estaba estragado, cando sabiamos mirar ao 
                                      lonxe, ás cousas grandes e nobres, 
                                      aos empeños sublimes. Pero 
                                      aquel era tamén o momento preciso 
                                      para salvagardar o que a lexítima 
                                      modernización ía condenar 
                                      a morte. Todos presentiamos que a entrada 
                                      no Mercado Común ou Unión 
                                      Europea impoñería mutacións 
                                      radicais nas formas de sociabilidade no 
                                      mundo rural, agrario e mariñeiro. 
                                      O que non agardabamos era que o cambio fose 
                                      tan inmediato e tan brutal. Aínda 
                                      non transcorreron vinte anos e pouco queda 
                                      xa daquela sociedade conformada por dous 
                                      mil anos de historia. Por iso, foi un acerto 
                                      levantar este Museo naquel intre, cando 
                                      as xentes do campo e do mar sabían 
                                      aínda chamarlle a cada cousa polo 
                                      seu nome, cando calquera labrador era quen 
                                      de descompoñer o arado: a rabiza, 
                                      o temón, a chavella, o teiroa, o 
                                      rostro… Aquel 
                                      era o momento, e así se fixo, de 
                                      recoller exemplares da obra dos ferreiros, 
                                      dos cesteiros, dos telleiros, dos carpinteiros, 
                                      dos albardeiros. Grazas a iso fomos capaces 
                                      de manter a ficción dun mundo definitivamente 
                                      morto, pero que pola maxia da imaxe e da 
                                      linguaxe segue a estar presente na nosa 
                                      vida. O 
                                      Museo foi posible tamén porque aínda 
                                      vivían Fraguas, Taboada Chivite e 
                                      Xaquín Lorenzo, os restos do naufraxio, 
                                      pero activos e operantes, mestres na Etnografía 
                                      e na Antropoloxía que deseguida conectaron 
                                      cos daquela novos. Os novos constituían 
                                      unha xeración que mantiñan 
                                      os mesmos sentimentos de galeguidade que 
                                      os do Seminario, a mesma lealdade cara a 
                                      Galicia pero, se cabe, mellor formados ca 
                                      eles. Traballaron dende o primeiro momento 
                                      Carlos García Martínez, Xusto 
                                      González Beramendi, Rafael Baltar 
                                      e ademais Acuña Castroviejo, García-Bodaño, 
                                      González Reboredo, García 
                                      Alén, Vázquez Varela e a delicada 
                                      pero firme presenza de María Xosé 
                                      Fernández Cerviño e de tantos 
                                      outros que puxeron nesta obra a súa 
                                      fe, o seu traballo desinteresado e a súa 
                                      contratada galeguidade. Polo 
                                      meu oficio de historiador estou habituado 
                                      a analizar e a valorar as grandes obras, 
                                      os monumentos da galeguidade que fixeron 
                                      cantos nos precederon. E sempre sentín 
                                      unha certa humillación por sermos 
                                      incapaces, os de hoxe, de estar á 
                                      súa altura. Pero contemplando o Museo 
                                      do Pobo Galego, soñado por tantos 
                                      pero levantado e coidado polas xeracións 
                                      da posguerra, síntome reconciliado 
                                      comigo mesmo e co meu tempo. Porque todos 
                                      nós construímos, dunha ou 
                                      doutra maneira, este monumento da galeguidade.
 |